رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو هنوز همان ۶ نفر است که دو نفرشان فوت کرده اما حال ۴ بیمار دیگر خوب است، این بیماری از طریق تماس نزدیک با خون و ترشحات دام یا انسان آلوده به فرد منتقل می‌شود.

سلامت نیوز : محمد مهدی گویا در گفت و گو با فارس،افزود: میزان بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مشهد نسبت به گذشته تغییر نکرده است و تعداد مبتلایان به این بیماری همان 6 نفر است که متأسفانه دو نفرشان فوت کردند اما 4 نفر دیگر از این مبتلایان هنوز در بیمارستان مراحل درمان را می‌گذرانند و به زودی با درمان کامل مرخص می‌شوند.

وی ادامه داد: برای بررسی بیشتر موضوع بنده فردا به مشهد می‌روم. وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق تماس نزدیک فرد به خصوص دامداران و کارگران کشتارگاهها با خون و ترشحات بدن دامها به خصوص گوسفند و بز (گاو با شدت کمتر) در حین نگهداری یا ذبح منتقل می‌شود و یک بیماری کشنده است که فرد باید به سرعت برای درمان به مراکز درمانی منتقل شود.گویا ادامه داد: روش دوم انتقال این بیماری گزش کنه‌ای است که روی بدن این دامها می‌نشیند و بعد ممکن است بدن انسان را بگزد و از این طریق بیماری تب کریمه کنگو را منتقل کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت افزود: راه سوم انتقال این بیماری نیز روش انتقال بین انسان به انسان است و اگر فردی به این بیماری مبتلا شده باشد خون و ترشحات وی نیز ناقل این بیماری خواهد بود و در صورتی که فرد دیگری با خون و ترشحات بدن وی مثل ترشحات دهان، استفراغ، مدفوع و ادرای وی تماس پیدا کند احتمال انتقال بیماری وجود دارد و احتمال انتقال بیماری از طریق تماس با عرق فرد بیمار کم است.وی گفت: احتمال انتقال این بیماری از طریق خوردن گوشت دام به علت اینکه گوشتها قبل از مصرف پخته می‌شوند بسیار کم است.

وی گفت: علامت ابتلا به این بیماری سردرد، بدن درد، استخوان درد، استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلای به این بیماری است. بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود و بیمار خونریزی زیرپوستی پیدا می‌کند که در این موقع، وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممکن است جان خود را از دست دهد.گویا اضافه کرد:‌ در حال حاضر به جز مواردی از ابتلا به این بیماری در استان خراسان رضوی مورد دیگری از این بیماری در بین انسان دیده نشده است و در مورد ابتلای دامها به این بیماری نیز باید سازمان دامپزشکی نظر بدهد.وی اضافه کرد: از مردم به جد می‌خواهیم هیچ دامی را بدون مجوز دامپزشکی خریداری نکنند و ار خرید دام از عرضه  کنندگان دام کنار خیابانی پرهیز کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha