سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4843

25 درصد از سوء هاضمه‌ها در اثر ابتلا به زخم اثنی عشر ایجاد می‌شود،‌این زخم در مردان و گروه خونی O شایعتر است.

دكتر ناصری فوق تخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: به مجموعه دردهای ناحیه معده به همراه ترش كردن، تهوع و استفراغ و احساس سیری زودرس سوهاضمه گفته می‌شود كه 25 درصد از این موارد به علت زخم اثنی عشر است.
وی گفت: میانگین سن ابتلا به زخم اثنی عشر 40 سالگی است ضمن آنكه این زخم در مردان و در گروه خونی O شایعتر است، گاهی زمینه‌های ژنتیك در ایجاد این زخم موثر است به نحوی كه مطالعات نشان می‌دهد 29 درصد این زخم‌ها می‌تواند جنبه ژنتیكی داشته باشد، اما علت عمده این زخم عفونت با میكروب هلیكو باكتر پیلوری است.
دكتر ناصری با اشاره به نقش داروها در ایجاد زخم اثنی عشر تصریح کرد: مصرف برخی از داروها خصوصا قرص‌های آسپیرین، داروهای ضد التهابی مانند بروفن و دیكلوفناك نقش موثری در ایجاد زخم اثنی عشر دارند.
وی در خصوص علایم زخم اثنی عشر افزود: درد به هنگام گرسنگی كه با خوردن غذا بهبود می‌یابد یكی از علایم این بیماری است اما در حدود 20 درصد از موارد زخم‌های اثنی عشر می‌تواند كاملا بدون درد باشد و افراد با عوارض این بیماری شامل استفراغ خونی، مدفوع سیاهرنگ و خونریزی گوارشی مراجعه كنند، این موضوع به خصوص در افرادی كه از قرص‌های ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می‌كنند، شایعتر است.
دكتر ناصری تاكید كرد: به دلیل اینكه بیش از 85 درصد زخم‌های اثنی عشر بر اثر میكروب‌ هلیكو باكتر پیلوری است از این رو با دو هفته درمان با آنتی بیوتیك‌های مناسب و داروهای كنترل كننده اسید معده، بیمار بهبود می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha