دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 48452

پزشک خانواده نه تنها متولی درمان افراد تحت پوشش خود، بلکه ضامن اقدامات پیشگیری از بروز بیماری و کشف بیماریهای پنهان افراد تحت پوشش است.

سلامت نیوز :  کارشناس مسئول گسترش شبکه های مرکز بهداشت استان یزد ضمن اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری اظهار داشت: ایرانیان به لحاظ فرهنگی و آموزه های دینی پیوسته نسبت به مقوله سلامت اهتمام داشته اند. هم اکنون نیز جایگاه ممتاز علمی کشور در بسیاری از موارد مدیون پیشرفت شگفت انگیز علوم پزشکی و سلامت است.دکتر مسعود شریفی افزود: در دهه های اخیر اگرچه علوم پزشکی و رشته های مرتبط پیشرفت های شگفت انگیزی داشته اند و این  جهش در عرصه های گوناگون تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماریها خود را نمایان ساخته است اما شیوه های ارائه خدمت در کشور ما در بسیاری از موارد همچنان به روشهای سنتی صورت می پذیرد.

وی خاطرنشان ساخت:  اگر صدها سال پیش فرد بیمار بر اساس تشخیص خود و اطرافیان نسبت به انتخاب طبیب و حکیم خود مبادرت می کرد اکنون نیز بیماران با تکیه بر علم خود و نزدیکان مبادرت به انتخاب پزشک و رشته تخصصی مربوطه می کنند که این روش سنتی عوارض و پیامدهایی برای مردم و نظام سلامت دارد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ کارشناس مسئول گسترش شبکه های مرکز بهداشت استان یزد در ادامه به پیامد های  این امر پرداخت و گفت: در حال حاضر سیستم سلامت بیشتر وقت و انرژی خود را صرف درمان بیماریها می کند تا پیشگیری از بروز بیماری و باعث سرگردانی بیماران در مراکز تشخیصی و درمانی به دلیل مراجعه افراد بر اساس تمایل شخصی و عدم راهنمایی بیماران از سوی افراد آگاه می شود.

دکتر شریفی از دیگر عواقب روش سنتی انتخاب پزشک به توان مالی افراد در بهره گیری از خدمات موثر  اشاره کرد و افزود: سوابق سلامت افراد عمدتا در جایی ثبت نمی شود.وی در ادامه گفت: توان تخصصی و فوق تخصصی کشور صرف رسیدگی به بیمارانی می شود که نیاز به این خدمات ندارند و با افزایش مراجعات بی مورد بار مالی گزافی به مردم و سیستم سلامت تحمیل می شود.این کارشناس مسئول عنوان داشت: بدین جهت براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت و مواد 32 و 35 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری تدوین و جهت اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

وی متذکرشد: در این برنامه مردم آزادانه نسبت به انتخاب پزشک خانواده مستقر در محدوده سکونت یا کار خود مبادرت می نمایند و  تنها شرط لازم جهت ثبت نام در برنامه پزشک خانواده بهره مندی از یکی از بیمه های پایه می باشد. در مرحله بعد پزشک خانواده نسبت به انجام ویزیت اولیه و ثبت آن در سامانه الکترونیک سلامت ایرانیان اقدام می ورزد. این پرونده الکترونیک در هر زمان و مکان لازم می تواند اطلاعات سلامت فرد را  جهت درمان مناسب فرد در اختیار مراکز پزشکی قرار دهد. بدین صورت کلیه اقدامات مرتبط با سلامت با توجه به سوابق پزشکی ایشان ارائه خواهد شد.دکتر شریفی بیان داشت: پزشک خانواده نه تنها متولی درمان افراد تحت پوشش خود، بلکه ضامن اقدامات پیشگیری از بروز بیماری و کشف بیماریهای پنهان افراد تحت پوششی است.

وی ضمن اشاره به مزایا این طرح گفت:  کلیه خدمات ویزیت و دارو در سطح اول (پزشک خانواده) رایگان است و افراد بابت دریافت خدمات، وجهی نمی پردازند.وی با بیان این مطلب که در صورت صلاحدید پزشک خانواده، بیماران جهت دریافت خدمات تشخیصی و پزشکی تخصصی به سطوح بالاتر معرفی می شوند در این سطوح خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می شود، اظهارکرد: در این موارد در حالت سرپایی بیماران تنها 10% هزینه ها و در حالت بستری تنها 5% از کل هزینه های درمان را می پردازند و بقیه هزینه ها از طریق بیمه ها پرداخت می شود.کارشناس مسئول گسترش شبکه های مرکز بهداشت استان یزد در پایان متذکرشد: درصورتیکه فردی خارج از نظام ارجاع به این مراکز مراجعه نماید پرداخت کلیه هزینه ای ویزیت، دارو، آزمایش و بستری به عهده وی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha