ادعای ورود تجهیزات پزشکی چینی به کشور و فروش آن به عنوان تجهیزات پزشکی تولید داخل به هیچ وجه صحت ندارد و روال ما اصلا این نیست و تمام این موارد بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی کنترل و نظارت می شوند.

سلامت نیوز :  رییس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تمام استانداردهای بین المللی در واردات تجهیزات پزشکی به کشور رعایت می شود.مهندس رحیمی پور افزود: اگر این ادعا 5 سال پیش مطرح می شد شاید می شد گفت درست است چرا که آن موقع صدور مجوز برای واردات  تجهیزات پزشکی آسان بود، ولی هم اکنون اینکار با مجوزهای لازم و بر پایه استانداردها و تجربه های کشورهای مختلف مثل اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا انجام می شود.

وی تاکید کرد: پروانه ساختی که ما الان به شرکت ها می دهیم به دلیل انطباق بالای آن با استانداردهای بین المللی به راحتی می تواند استانداردهای بین المللی اروپا را بگیرد.وی تصریح کرد: موارد زیادی از شرکت های تولیدی داشته ایم که مجوز ساخت از ما گرفته اند و کالای تولیدی شان توانسته بر اساس این مجوز گواهینامه استانداردهای بین المللی دریافت کند.وی در خصوص کم بودن میزان صادرات تجهیزات پزشکی در قبال واردات آن، گفت: صادرات تجهیزات پزشکی به دلیل حساسیت هایش مثل صادرات کالاهای دیگر آسان نیست و کالا باید تمام تاییدیه های کیفی بین المللی را داشته باشد. کشورهای غربی در این زمینه تجربه زیادی دارند، ضمن اینکه در ایران تولید غالبا" به روش سنتی بوده و صادرارت محور نبوده است. لذا باید اول به آن استانداردها برسیم تا بعد به سمت صادرات گسترده پیش برویم.

وی افزود: در عین حال در عرصه صادرات نیز تحولات بزرگی بعد از اجرایی شدن ضوابط لازم اتفاق افتاده است.مهندس رحیمی پور گفت: هم اکنون 178 شرکت از مجموع 294 شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور موفق شده اند گواهینامه بین المللی سیستم مدیریت کیفیت دریافت کنند. گواهینامه اتحادیه اروپا را هم گرفته اند. قبلا هیچکدام از این کارها انجام نمی شد و شرکت ها موفق به دریافت گواهینامه های بین المللی نمی شدند. لذا صادرات و کیفیت محصولات افزایش یافته استوی افزود: هم اکنون ایران در زمینه تولید تجهیزات پزشکی از برخی کشورهای منطقه جلوتر است.گفتنی است در برخی از سایت های خبری چنین عنوان شده است که برخی از تجهیزات پزشکی قلابی چینی وارد کشور شده و به نام تولیدات مرغوب ایرانی به مراکز درمانی عرضه می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha