سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4847

بنا به گفته مدیر گروه صنایع غذایی انیستیتو تحقیقات تغذیه ای كشور تنها 10 درصد از روغن های موجود در كشور تولید داخلی هستند و بقیه از دیگر كشورها تامین می شود که مورد استقبال مردم نیز است.

دكتر واعظ زاده مدیر گروه صنایع غذایی انستیتو تحقیقات تغذیه ای كشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، فرهنگسازی نامناسب، ندادن آموزش های لازم به مردم به هنگام مصرف و اقدام غیركارشناسی را در این زمینه از عوامل موثر اجرا نشدن طرح های سلامتی در ادارات دولتی دانست و همین مسئله را در جایگزینی روغن های نباتی جامد به مایع موثر دانست.
وی گفت: به دلیل حجم كم كارخانه های تولید روغن های موجود در كشور كه تعداد آنها كمتر از 20 عدد است و به علت آنكه فقط 10 درصد از روغن های موجود در كشور تولید داخل هستند به نظر می رسد این طرح مانند طرح های دیگر در مرحله عمل جاگذاشته شود.
مدیر گروه صنایع غذایی انستیتتو تحقیقات تغذیه ای كشور، گران بودن روغن های مایع نسبت به جامد، نگهداری مشكل آن در مقابل روغن های نباتی، طرز صحیح استفاده كردن از این ماده غذایی را از جمله مشكلات دیگر در اجرای این طرح عنوان كرد.
به گفته مقام مسئول از یك میلیون و 500 هزارتن روغن های نباتی تولید كشور 40 درصد آن شامل روغن های مایع و 60 درصد آن مربوط به روغن های نباتی می شود.
* ظروف شیشه ای بهترین ظروف برای نگهداری روغن ها است
همچنین دكتر واعظ زاده در ادامه مطلب ارزش های نگهداری صحیح روغن ها به نكاتی مهمی اشاره كرد و گفت: روغن ها باید در جای خنك و به دور از نورنگهداری شوند از این رو نگهداری این مواد غذایی در كابینت آشپرخانه ها  بهترین مكان است، به شرطی كه این روغن ها به دور از موادشیمیایی و طعم دار، مواد شوینده، مواد خطرناك دیگر همانند اسپری های حشره كش و كنار پودرهای لباسشویی نگهداری شوند.
وی نگهداری روغن ها به ویژه روغن نباتی را داخل  ظروف شیشه ای از مناسبترین وسایل برای نگهداری عنوان كرد و گفت: معمولا به مردم توصیه می شود به دلیل مواد سمی موجود در ظروف پلاستیكی و تركیب آن با مواد غذایی و نگهداری آن در این ظروف، از ظروف های شیشه ای كه در این زمینه نیز هیچ مشكلی برای مواد غذایی و برای شخص مشكلی ایجاد نمی كند ،استفاده كنند.
وی این نكته را حایز اهمیت دانست كه از ریختن روغن های مایع در ظروف پلاستیكی شفاف خودداری شود زیرا كه این ظروف باعث می شود نور بیشتری جذب این ماده غذایی شده و باعث فساد شدن این ماده غذایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha