نوشابه‌های انرژی زا در واقع نوشیدنی‌هایی هستند که افزودنی‌هایی از قبیل محرک‌های مجاز، ویتامین‌ها (خصوصا ویتامینB) و مواد معدنی که تولید انرژی می‌کنند، در آن‌ها بکار رفته است. دیگر مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی‌ها اغلب کافئین، گیاه گوارانا (guarana)، دانه قهوه، ساخارین، کراتین و… هستند. در برخی از آن‌ها ممکن است مقدار زیادی گلوکز یا شکر نیز بکار رفته باشد.

سلامت نیوز : مسوولین بهداشت اغلب کشورها نگران مصرف گسترده این نوشابه‌ها در میان نوجوانان هستند. اکنون بر اساس توصیه‌های مکرر مسئولین بهداشت کشور لیتوانی، دولت این کشور مصرف این نوشابه‌ها را برای افراد زیر ۱۸سال ممنوع کرده است.نوشابه‌های انرژی زا بیشتر در میان نوجوانان، جوانان، دانش آموزان، افراد پرتحرک و ورزشکاران طرفدار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ برای اینکه این نوشیدنی‌ها هر چه بیشتر به نوشابه‌های عادی شبیه شوند، به اغلب آن‌ها اسانس و رنگ اضافه می‌کنند. در اروپای شرقی، مصرف این نوع نوشابه ‌ها با ایجاد انرژی کاذب در بدن که حاصل مقدار زیاد شکر و کافئین ترکیبی در آن است می‌تواند خطرات جبران ناپذیری بر روی سلامتی انسان بگذارد. به عقیده پزشکان، نوجوانان و زنان بارداری که از این نوشابه‌‌ها استفاده می‌کنند بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به تحریک پذیری سیستم عصبی و اضطراب قرار می‌گیرند.
همچنین ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی، بیماری‌های کلیه و گوارشی و افزایش وزن از دیگر عوامل بیماری‌زای این گونه از نوشابه‌ها اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha