دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 48485

متخصص اطفال گفت: «زمان تولد نوزاد طبیعی، هفته ۳۷ بارداری به بعد است. نوزادان زودرس که در هفته ۳۴ تا ۳۶ بارداری متولد می‌شوند، ۷۱ درصد نوزادان را شامل می‌شوند. در مطالعات زیادی مشخص شده است که این کودکان بیش از بقیه در معرض مشکلات تنفسی و تغذیه‌ای قرار می‌گیرند، در تنظیم دمای بدن خود با مشکلات بیشتری مواجه هستند و احتمال ابتلا به زردی هم در آن‌ها بیشتر است.»

سلامت نیوز : دکتر حسن بختیاری در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «کودکانی که یک تا سه هفته زود‌تر از موعد به دنیا می‌آیند، در هفتهٔ اول تولد، شش برابر و در سال اول تولد سه برابر بیشتر از نوزادانی که در زمان مقرر به دنیا می‌آیند، در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند. صرف نظر از میزان مرگ و میر، ‌ این گروه از نوزادان نسبت به بقیه آسیب‌پذیر‌تر هستند. پس متوجه اهمیت زمان تولد نوزاد می‌شوید.»

دکتر بختیاری گفت: «در نارس متولد شدن کودک عوامل مادرزادی و محیطی نقش دارند. تعذیه، استرس، مراقبت‌های دوران بارداری، وضعیت جسمی مادر اعم از رحم، سیستم تناسلی مادر، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، حوادث، برخی از تروما‌ها و... در تولد نوزاد پیش از زمان موثر هستند.» وی درباره مراقبت‌های لازم در این زمینه اشاره کرد: «این مراقبت‌ها باید در چند سطح اتفاق بیافتد. خانواده می‌بایستی از نظر روحی مادر را حمایت کنند و از استرس‌های مادر بکاهند. همچنین از نظر تغذیه اهمیت ویژه‌ای به مادران باردار داده شود.» این متخصص اطفال افزود: «بهداشت دوران بارداری و جلوگیری از عفونت‌های دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای داشته دارد. عفونت رحم، پارگی مایع درون رحمی، عفونت ادراری و... در زایمان زودرس موثر هستند.»
دکتر بختیاری با بیان اینکه زایمان زودرس و نارسی نوزاد یکی از مشکلات عمده بهداشتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: «از شایع‌ترین علل مرگ‌های نوزادی زایمان زودرس و نارسی نوزادان است. این نوزادان در معرض عوارض زیادی از جمله ناراحتی‌های تنفسی، بیماری‌های مزمن ریوی، خونریزی داخل بطنی مغزی، عوارض ذهنی و عصبی درازمدت، آنتروکولیت نکروزان (یک بیماری گوارشی) و اختلال تکامل حسی- عصبی قرار دارند.» وی ادامه داد: «این نوزادان بدلیل عدم کارایی و تکامل سیستم‌های بدن دچار رنگ پریدگی، مشکلات تنفسی، تشنج، ناتوانی در تغذیه، زردی و... شوند لذا این نوزادان نیازمند توجه بیشتری می‌باشند.» این متخصص اطفال در زمینه درمان خاطرنشان کرد: «نوزادان نارسی که به واحد مراقبت.‌های ویژه نوزادان (nicu) منتقل می‌شوند به دقت از لحاظ عفونت و تغییرات در تنفس و ضربان قلب تحت مراقبت قرار می‌گیرند. تا زمانی که این نوزادان نتوانند درجه حرارت بدنشان را حفظ کنند، در انکوباتور (تختهای مخصوصی برای گرم نگهداشتن، اکسیژن رسانی و...) تحت مراقبت قرار می‌گیرند. این نوزادان در صورتیکه منع تغذیه از را دهان را نداشته باشند، می‌توانند تغذیه با شیر مادر را شروع کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha