دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 48487

بیشتر افراد احتمالا یخ زدگی مغز (درد آنی و ناتوان ساز در شقیقه‌ها پس از خوردن چیزی یخ زده) را تجربه کرده‌اند. اما تاکنون، دانشمندان به درستی نمی‌دانستند چه عاملی سبب آن می‌شود.

سلامت نیوز : مطالعه‌های پیشین نشان داد که مبتلایان به می‌گرن در مقایسه با کسانی که می‌گرن ندارند احتمال بیشتری دارد که دچار یخ زدگی مغز شوند. به این دلیل، پژوهشگران فکر کردند که آن دو (یخ زدگی مغز و می‌گرن) ممکن است ساز و کار مشترکی به عنوان عامل داشته باشند، بنابراین تصمیم گرفتند که برای مطالعه می‌گرن از یخ زدگی مغز استفاده نمایند.
سردردهایی مانند می‌گرن برای مطالعه دشوار است زیرا غیر قابل پیش بینی می‌باشد. دانشمندان نمی‌توانند چنین سردردی را برای تمام مدت، یعنی از آغاز پدیداری تا انت‌ها، کنترل کنند. آن‌ها می‌توانند داروهایی بدهند که می‌گرن را تحریک کند، اما آن دارو‌ها می‌تواند تاثیرهای جانبی داشته و در مطالعه اخلال نماید.

از سوی دیگر، یخ زدگی مغز می‌تواند به آسانی و با سرعت برای آغاز یک سردرد در آزمایشگاه به کار گرفته شدهو در عین حال با سرعت نیز پایان یابد که این امر کنترل تمامی رخداد را آسان می‌سازد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ پژوهشگران برای ایجاد یخ زدگی مغز در آزمایشگاه از ۱۳ داوطلب خواستند تا آب یخ را از طریق لوله نوشیدنی (نی) که تا به سقف کام آن‌ها بود جرعه‌ای بنوشند. داوطلبان هنگامی که حس آشنای یخ زدگی مغز را تجربه می‌کردند دست خود را بالا می‌بردندو این کار را هنگامی که آن حس ناپدید می‌شد نیز تکرار می‌نمودند. این پژوهشگران با استفاده از فرایندی شبیه به سونوگرافی بر روی جمجمه داوطلبان میزان جریان خون در مغزهای آن‌ها را پایش نمودند. آن‌ها متوجه افزایش جریان خون به سوی مغز از طریق رگی شدند که سرخرگ مخ پیشین (قدامی) نامیده می‌شود، این رگی است که در میانه مغز و در پشت چشم‌ها قرار دارد. این افزایش جریان و در نتیجه افزایش اندازه این سرخرگ دردی را ایجاد می‌کند که با یخ زدگی مغز همراه است. به اظهار پژوهشگران، اگر سردردهای دیگر هم به همین طریق عمل کند، داروهایی که مانع از انبساط این رگ‌ها شده و یا بتواند آن‌ها را منقبض نماید ممکن است در درمان سردرد‌ها مفید باشد. پژوهشگران یاد شده، با هدایت «ملیسا مری بلات»، از مرکز بهداشت نیو هرسی سازمان امور کهنه سربازان آمریکا، نتیجه مطالعه خود را سن دیگو، کالیفرنیا، ارایه نمودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha