دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 48493

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماری کبد چرب در مراحل پیشرفته و با علائمی شامل خستگی، ضعف، سستی، بی‌حالی و عدم میل به کار در افراد بروز می‌کند که لازم است افراد دچار این علائم به پزشک مراجعه نمایند.

سلامت نیوز : دکتر سید محمود اسحق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با سینانیوز با بیان اینکه درحال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد اجتماع به کبد چرب مبتلا هستند که متاسفانه بیماری خاموش و بی‌علامتی است که روز به روز شیوع بیشتری دارد گفت: چاقی به ویژه چاقی شکمی از جمله عوامل موثر در ایجاد کبد چرب است که در این راستا ۵۰ درصد جامعه شهری در ابتدا و امروزه جوامع روستایی اضافه وزن دارند.

وی تصریح کرد: نوع تغذیه نیز در ایجاد این بیماری نقش دارد که به دلیل افزایش مصرف فست فود، کالباس، چیپس و حرکت از تغذیه سنتی به سمت تغذیه فست فود‌ها که سرشار از تری گلیسیرید‌ها هستند از جمله عوامل مهم در بروز کبد چرب محسوب می‌شوند. دکتر اسحق حسینی ادامه داد: دیابت از دیگر عواملی است که در ایجاد کبد چرب نقش دارد و با توجه به اینکه ۶ تا ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور ما به دیابت مبتلا هستند در ابتلا به بیماری کبد چرب نقش دارد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در بسیاری از موارد افراد مبتلا به کبد چرب به دلیل نداشتن علائم از بیماری خود اطلاعی ندارند و در سونوگرافی و یا آزماش چکاپ متوجه بیماری می‌شود که متاسفانه پیشرفته است. وی گفت: در صورت عدم تشخیص و توجه به کبد چرب این بیماری می‌تواند زمینه ساز سیروز شود که از کل مبتلایان به کبد چرب ۱۰ تا ۱۵ درصد به سیروز کبد مبتلا می‌شوند. دکتر اسحق حسینی بیماری کبد چرب در مراحل پیشرفته و با علائمی شامل خستگی، ضعف، سستی، بیحالی و عدم میل به کار در افراد بروز می‌کند که لازم است افراد دچار این علائم به پزشک مراجعه نمایند که اولین کار در عرصه مراجعات به پزشک اطمینان دادن به بیمار در راستای کنترل دیابت، چاقی، انجام ورزش، تعیین رژیم غذایی مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha