آهن موضوع پرطرفداری در خبرهای پزشکی است. پزشکان آن را برای دلایل پزشکی تجویز می‌کنند و در داروخانه‌ها بدون نسخه به عنوان یک مکمل غذایی فروخته می‌شود. در حالی که مشخص شده است میزان خیلی کم آهن می‌تواند به چالش‌های‌شناختی منجر شود، این نیز واضح است که میزان بیش از حد آن نیز می‌تواند بیماری‌های انحطاط عصبی را دامن زند.

سلامت نیوز : پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا اکنون دریافته‌اند که علاوه بر ایجاد مشکل‌های‌شناختی، کمبود آهن در اوان زندگی می‌تواند بر ساختار فیزیکی مغز نیز اثر بگذارد.پروفسور پاول تامسون، استاد عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و همکارانش میزان حمل و نقل، پروتیینی که آهن را به سراسر بدن و مغز حمل می‌کند، را در نوجوانان اندازه گیری کردند و کشف نمودند که این اندازه‌های حمل شده با تفاوت‌های قابل اندازه گیری در ساختار بزرگ و ساختار ریز مغز هنگامی که نوجوانان به سن جوانی رسیدند ارتباط داشت.
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ این پژوهشگران همچنین دسته‌ای از ژن‌ها را شناسایی کردند که هم بر میزان حمل و هم ساختار مغز تاثیر می‌گذارد. آن‌ها اظهار داشتند: این یافته ممکن است ساز و کارهای عصبی را که به وسیله آن آهن بر شناخت، رشد عصبی و انحطاط عصبی تاثیر می‌گذارد را شناسایی نماید. یافته‌های آن‌ها در شماره آنلاینجاری مجله علمی پروسیدینگز اف دی نشنال اکادمی اف ساینسز منتشر شد. آهن و پروتیین‌هایی که آن را حمل می‌کند برای عملکرد مغز اهمیت فوق العاده‌ای دارد. کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبودهای غذایی در سراسر جهان است، که موجب ضعی‌شناختی در کودکان مدرسه‌ای می‌شود. با این حال، در دوره‌های بعدی زندگی، مازاد آهن با صدمه به مغز مرتبط بوده، و تمرکز بالا و غیر عادی آهن در بیماران مبتلا به آلزایمر، پارکینسونز، و هانتینگتن مشاهده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha