دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 48497

متخصص ژنتیک پزشکی گفت: آلرژی از جمله بیماری هایی است که هم وابسته به ژنتیک و هم عوامل محیطی است درنتیجه با دستکاری ژنتیکی هم برطرف نمی‌شود.

سلامت نیوز : مریم رفعتی در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر تغییر ژن برای جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها از جمله آلرژی اظهار داشت: یک سری بیماری‌ها صددرصد منشأ ژنتیکی دارند مانند تالاسمی. یک سری بیماری‌ها هم مانند بیماری‌های عفونی صددرصد محیطی هستند و عوامل محیطی عامل ایجاد آنها است ولی بیماری هایی مانند آلرژی چند عاملی است یعنی هم ژنتیک و هم عوامل محیطی روی آن موثر است.

متخصص ژنتیک پزشکی اضافه کرد: در نتیجه حتی اگر ژنتیک فرد را هم دستکاری کنیم باز عامل محیطی را نمی‌توان کنترل کرد. از طرفی بیماری‌هایی مانند آلرژی فقط وابسته به یک ژن نیست بلکه چندین ژن در انتقال و ایجاد آن دخالت دارند و امکان ردیابی همه این ژن‌ها در حال حاضر وجود ندارد و شاید در آینده این اتفاق بیافتد.رئیس مرکز جامع ژنتیک تجمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد تصریح کرد: اکنون در تحقیقاتی ژنتیکی سعی بر این است تا استعداد ژنتیکی افراد را پیدا کنند و تفاوت‌های ژنی افرادی که آلرژی می‌گیرند با آنهایی که آلرژی ندارند مقایسه می‌شود.رفعتی در مورد تاثیر بررسی استعدادهای افراد در جلوگیری از بروز بیماری توضیح داد: روی استعدادهای ژنتیکی بیماری‌های شایع مانند دیابت، سرطان‌ها و فشار خون بسیار کار شده و فایده‌اش این است فردی که از نظر ژنتیکی استعداد یک بیماری را دارد،‌ عوامل محیطی را کنترل کرده و کارهای پیشگیرانه را انجام دهد تا از بروز بیماری در حد ممکن جلوگیری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha