چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 485

سلامت نیوز - می‌خواست در مهمانی آن شب بدرخشد. از جیب شلوارش چند عدد قرص كه عكس‌های فانتزی روی آن حك شده بود، درآورد. به نظر بی‌ضرر می‌آمد، یا لااقل این‌طور شنیده بود. قلبش تند می‌زد، خیال كرد دچار حمله قلبی شده.

اكس از تركاندن تا تركیدن


 

به كمك دوستش وارد مجلس رقص شد، پاهایش از لرزش باز نمی‌ایستاد. از فرق سر تا نوك پایش می‌سوخت ... اما مدتی بعد به اوج رسید. احساس عجیبی كه درباره‌اش زیاد شنیده بود، چیزی مانند احساس ستاره یك فیلم شدن ... دیگر احساس خستگی، گرسنگی و تشنگی نمی‌كرد. می‌توانست تا صبح دیوانه‌وار برقصد... مدتی بعد در منزل دوستش به گودالی از گیجی و افسردگی سقوط كرد. دو تا قرص دیگر بالا انداخت. شنیده بود كه اكس هم آدم را معتاد می‌كند و این همان چیزی بود كه برای او رخ داد: روی زمین دراز كشید و نتوانست حتی سرش را بلند كند. پاهایش به جلو و عقب تكان می‌خورد و... تعطیلات آخر هفته بعد؛ قرص را خورد و به جمع پیوست. وقتی وارد غوغا می‌شد، بلند نعره می‌زد، و بقیه دور او جمع می‌شدند. این كار به او احساس قدرت می‌داد. دیگر احساس تنهایی نمی‌كرد. حرف مشتركی برای جلب دوستان داشت: اكس و همه آنچه كه به آن مربوط بود.

وقتی پدرش شب كار بود، دوستانش در منزل آنها جمع می‌شدند و آنقدر می‌رقصیدند تا از خود بی‌خود می‌شدند. آنها برای جلوگیری از ساییده شدن دندان‌هایشان آدامس می‌جویدند.

هنوز چیزی نگذشته بود كه مجبور شد 5 تا 6 قرص در روز مصرف كند. برای جلوگیری از سقوط به گودال افسردگی، مجبور بود پول بیشتری بدست آورد تا قرص بیشتری تهیه كند. لاغر شده بود، یك پوست و استخوان؛ رنگش مانند گچ، سفید شده بود. دندان‌هایش پوسیده و سیاه شده بود. هر چیزی كه به دستش می‌رسید، می‌دزدید،حتی وسایل با ارزش پدرش را و هیچ‌كدام از كارهایی كه می‌كرد به‌نظرش اشتباه نبود.

این قرص‌های لعنتی‌
اكستازی شما را آنقدر بالا می‌برد كه فكر می‌كنید در راس جهان هستید اما وقتی كه از اوج به پائین می‌افتید می‌بینید كه به هیچ كجا تعلق ندارید و با همه چیز بیگانه‌اید. اكستازی كه به نام‌های (Eای)، ایكس)X(، XTC، آدم، آغوش، حبه و قرص عشق هم معروف است برای اولین بار در سال 2191 توسط یك شركت آلمانی به‌عنوان داروی اشتهاآور ساخته شد. در دهه 0791 توسط برخی روانشناسان آمریكایی برای تسهیل روان درمانی استفاده می‌شد. استفاده غیرقانونی از آن در دهه 0891 و 0991 در آمریكا رایج شد. اسم علمی آن MDMA مخفف <متیلن ‌دی ‌اكسی ‌مت ‌آمفتامین> است و اثری مشابه توهم‌زاها و محرك‌ها دارد. كلمه اكستازی به معنای وجد‌، ‌دیوانگی و خلسه است و به عنوان داروی رقص‌آور مهمانی‌های آخر شب و كلوپ‌های شبانه مصرف می‌شود تا اثرات احساسی و هیجانی را در رقص با موزیك تند برای چندین ساعت ایجاد كند. MDMA یك داروی صناعی است و مانند <ماری جوانا> كه از گیاه تهیه می‌شود، نیست بلكه ماده‌ای شیمیایی است كه در آزمایشگاه‌ها به‌طور مخفیانه تهیه می‌شود و معمولا مواد شیمیایی دیگری مانند كافئین‌، ‌دكسترومتورفان (شربت ضد سرفه)‌، آمفتامین‌ها و حتی كوكایین را در تهیه قرص به آن اضافه یا جایگزین می‌كنند. سازندگان اكس می‌توانند هر چیزی را كه می‌خواهند به آن اضافه كنند و به همین دلیل قرص‌های اكس معمولا خالص نیستند.

اكس انواع و اقسام دارد
اكس معمولا به‌صورت قرص یا كپسول از راه خوراكی مصرف می‌شود. این قرص‌ها را در رنگ‌های مختلف و حتی با تصاویر كارتونی بر روی آن می‌توان یافت. بعضی مصرف كننده‌ها بیش از یك قرص را با هم مصرف می‌كنند .

قرص با اعتیاد اضافه
به نظر می‌رسد اكس هم مانند بقیه داروهای محرك، قدرت معتاد كردن دارد، چرا كه با وجود عوارض جانبی آزار دهنده‌اش، فرد به مصرف آن ادامه می‌دهد. كسی نمی‌داند انسان قبل از معتاد شدن چه میزان و چه مدت می‌تواند دارو را مصرف كند یا اینكه چه كسی نسبت به اعتیاد آسیب ‌پذیرتر است. احتمالا ساختار ژنتیكی فرد، محیط زندگی و عوامل دیگر هر كدام می‌توانند نقشی در قابلیت اعتیاد دارا باشند.

سیل مصیبت بار
به‌طور كلی داروهایی كه در كلو‌پ‌های شبانه مصرف می‌شوند می‌توانند مشكلات جدی در سلامت بوجود آورده و در مواردی منجر به مرگ‌شوند. ‌بسیاری ‌از ‌مصرف ‌كنندگان تركیبی از داروها را مصرف می‌كنند كه ممكن است خطر آن را زیادتر كند. در اغلب مصرف‌كنندگان 3 تا 6 ساعت اثر دارو باقی می‌ماند. بعد از بلع، تنها 51 دقیقه طول می‌كشد كه اكس به جریان خون راه پیدا كند و به مغز برسد. حدود 54 دقیقه بعد MDMA اوج اثر خود را نشان می‌دهد. از این زمان به بعد افول اثر اكس آغاز می‌شود، مگر اینكه فرد یك قرص دیگر را بالا بیندازد! اما حتی اگر مصرف‌كننده فقط یك قرص خورده باشد، اثرات بعدی آن ممكن است روزها تا هفته‌ها طول بكشد. این اثرات بعدی عبارتند ‌از: ‌احساس ‌ناراحتی‌،‌ ‌‌اضطراب‌‌، ‌‌افسردگی و اختلالات حافظه.

رقص مرگ
در ابتدا فرد احساس هوشیاری و فوق‌العادگی پیدا می‌كند. می‌تواند ساعت‌ها پشت‌سر هم به رقص ادامه دهد. علاوه بر این فرد دچار اختلال در درك زمان می‌شود و سایر ادراكات او نیز مانند لمس دچار تغییراتی می‌شود و حس نزدیكی به دیگران پیدا می‌كند، هر چند بعضی دچار اضطراب و بی‌قراری می‌شوند. عرق كردن و احساس سرما نیز رخ می‌دهد و فرد ممكن است احساس غش یا سرگیجه داشته باشد. بدن مصرف كننده به‌دلیل فعالیت شدید در محیطی گرم و احساس عدم نیاز به خوردن و نوشیدن و خوابیدن،‌دچار بی‌آبی می‌شود. اكس می‌تواند در توانایی بدن در تنظیم دما اختلال ایجاد كند كه این امر موجب افزایش دمای بدن تا حد خطرناكی می‌شود. این امر به نوبه خود موجب مشكلات جدی قلب، كلیه،‌كبد و به ندرت مرگ می‌شود. اكس اگر به میزان زیاد مصرف شود (یا در مدت كوتاهی چند عدد مصرف شود) می‌تواند شدیدا خطرناك باشد. سطح خونی بالای این دارو خطر هیپرترمی (افزایش دمای بدن) و سایر اثرات منفی آن را بیشتر می‌كند. كمی بعد ...

اكس موجب سفتی و تنش عضلات،‌قفل شدن و ساییدن دندان‌ها،‌تهوع،‌تاری دید، غش ‌كردن ‌لرز و تعریق نیز می‌شود. عوارض مغزی آن عبارتند از: گیجی،‌ افسردگی، ‌خواب، ‌ترس شدید،‌ نگرانی و اضطراب‌. بعضی از این اثرات ممكن است روزها و هفته‌ها طول بكشد.(در مصرف كنندگان همیشگی.)

اعصاب بی اعصاب
از آنجا كه نمی‌توانیم پیش‌بینی كنیم چه كسانی مستعد عوارض خطرناك این دارو هستند، مصرف این مواد ممكن است خطرناك باشد. افزایش دمای بدن كه با بی‌آبی بدن مربوط است می‌تواند موجب مشكلات قلبی،‌تشنج،نارسایی كبد و از كارافتادگی عضلات شود و در نهایت نارسایی كلیه ایجاد كند. بر اساس آزمایش‌هایی بر روی حیوانات، ‌اكس آسیب‌رسان به سیستم عصبی گزارش شده اما نمی‌دانیم در انسان هم این اثر ‌را دارد یا نه، چون هنوز بررسی كافی انجام نشده است.البته در مصرف‌كنندگان همیشگی از دست دادن حافظه مشاهده شده كه این احتمالا به دلیل نابودی سلول‌های عصبی است كه سروتونین آزاد می‌كنند و در تنظیم خواب و خلق و خوی افراد نیز نقش دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha