کودکانی که خشونت را تجربه می‌کنند ممکن است به راستی پیر‌تر از سن واقعیشان باشند. مطالعه‌ای توسط دانشمندان دانشگاه دوک آمریکا دریافت دی. ان.‌ای (DNA) کودک ۱۰ ساله‌ای که در طول عمر کوتاهش خشونت را تجربه کرده است فرسودگی و ساییدگی را نشان می‌دهد که معمولا با سالمندی مرتبط است.

سلامت نیوز :  ایدان شالو، یک پژوهشگر بخش روان‌شناسی و عصب‌شناسی موسسه علوم و سیاستگذاری ژنتیک دانشگاه دوک، اظهار داشت: این اولین باری است که نشان داده شده است هنگامی که کودکان هنوز در حال تجربه فشارهای عصبی هستند، تلومرهای ما با نرخ سریعتری حتی در دوران کودکی کوتاه می‌شود.

تلومر‌ها پیاپی (ترادف)‌های ویژه دی. ان.‌ای. است که در سر کروموزوم‌ها یافت می‌شود، خیلی شبیه به روکش پلاستیک بر سر بندهای کفش، و مانع از هم گسسته شدن دی. ان.‌ای. می‌گردد. مستندهای در حال پیدایش چنین القا می‌کند که تلومر‌ها استادان انضمام‌گری بوده و استرس را با سالمندی زیست‌شناسانه و بیماری‌های مرتبط با آن پیوند می‌دهد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ پیش از این مشخص شده بود که هر بار که سلول‌ها تقسیم می‌شود تلومر‌ها نیز کوتاه‌تر شده، و به این ترتیب تلومر‌ها شمار تقسیم شدن سلول‌ها را محدود می‌سازد. همچنین مشخص شده است که کشیدن سیگار، فربهی مفرط، اختلال‌های روان‌شناسانه و فشارهای عصبی احتمالا فرایند از دست دادن تلومر‌ها را شتاب می‌دهد. به این مفهوم،احتمالا وضعیت تلومر‌ها بازتابی از سن زیست‌شناسانه، نه فقط سن تقویمی، ما به شمار می‌آید. مطالعه‌های پیشین بر روی رابطه تلومر‌ها و استرس عمدتا به بررسی تلومر‌ها در بزرگسالان در حالی که آن‌ها تجربه‌های دوران آغازین زندگی خود را به یاد می‌آوردند پرداخته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha