سلامت نیوز: مدیر دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت گفته بود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت اختلال‌های روانی در یک پنجم کل ایرانی‌ها شیوع پیدا کرده که سهم زنان ۲۶ درصد و مردان ۱۵ درصد است.

اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی باعث افزایش اختلالات روانی شده و زنان و جوانان بیشترین سهم را از این اختلالات دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، طبق مطالعات انجام شده وزارت بهداشت، بین سال های 90 تا 94 حدود 20 تا 30 درصد از جمعیت کشور دچار مشکلات روانی می‌شوند.
در چند سال گذشته وزارت بهداشت بارها به فراگیری بیماری‌های روانی در ایران هشدار داده و پیش‌بینی کرده بود که به تدریج اختلال‌های روانی رتبه نخست را در میان بیماری‌های مردم ایران به خود اختصاص می‌دهد. مدتی قبل هم مدیر دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت گفته بود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت اختلال‌های روانی در یک پنجم کل ایرانی‌ها شیوع پیدا کرده که سهم زنان 26 درصد و مردان 15 درصد است. هر چند برخی کارشناسان شمار افرادی که دچار اختلالات روانی هستند، بسیار بیشتر از آمار مراجع رسمی می‌دانند.
دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کارشناسان میزان مبتلایان را بیشتر بدانند. یکی از این دلایل آشنا نبودن مردم با اختلالات روانی است. انجمن روانپزشکان چنین مواردی را «اختلال‌های خاموش روانی» می‌نامد. به این معنا بسیاری از افراد در جامعه از اختلالات روانی آگاهی ندارند. از طرف دیگر بسیاری از مردم با نگرانی از انگ و نگاه «بیماری روانی» به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.


جالب اینکه سهم زنان در این میان بیشتر است. رئیس انجمن روانپزشکان ایران، شمار زنان مبتلا را اندکی بیشتر و تا دوبرابر مردان عنوان می‌کند. وی بر این باور است که «شرایط محیطی و نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی در این مسئله مؤثر است.»
اختلالات روانی همه اقشار جامعه در سنین مختلف را درگیر می‌کند. به طور مثال افسردگی در جوانان به دلیل مشکلات محیطی شایع‌تر است.
افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلالات خواب شایع‌ترین بیماری‌های روانی در کشور به‌شمار می‌آیند. این بیماری‌ها با علائم جسمی ظاهر می‌شوند و عامل مراجعه افراد به کلینیک‌های درمانی است.


اختلالات روانی بیشتر منشاء اجتماعی دارد
عوامل زیادی در بروز اختلالات روانی مؤثر هستند، ولی به‌ طور کلی زمینه ‌های ژنتیکی، برخی استرس‌‌ها، مشکلات زندگی، بیماری‌های جسمی، حوادث و بلایای طبیعی و یا غیرطبیعی می‌توانند بیماری‌‌های روانی ایجاد کند.
با این حال کارشناسان معتقدند رشد چشمگیر میزان شیوع بیماری‌های روانی از طرفی ناشی از شناخت مردم با این اختلال‌ها و مراجعه به مراکز درمانی، از طرف دیگر هم بازتابی از افزایش مشکلات محیطی و تنش‌های روانی و روحی است. از طرفی ناامنی نسبت به آینده هم در افسردگی و بیماری روانی مؤثر است. کارشناسان می‌گویند که مشخص نبودن آینده برای افراد به وجود آورنده انواع بیماری‌ها در حوزه سلامت روان است. همچنین استرس‌های مختلف مانند تبعیض جنسیتی و قومی می‌تواند موجب کاهش قدرت دفاعی بدن و به دنبال آن وقوع انواع مشکلات روانی برای افراد شود.
در هر حال احتمالا تا چند سال آینده آمار افراد دچار اختلالات روانی چند برابر شود و حتی خود وزارت بهداشت هم نبست به شیوع آن هشدار داده است و در این میان زنان و جوانان بیشترین قربانی خواهند بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha