سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4853

رییس اداره شیر مادر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: شاخص تغذیه كودكان با شیر مادر در كشور به نصف كاهش یافته كه امری نگران‌كننده است.

دكتر خلیل فریور روز سه‌شنبه در گفتگوبا ایرنا افزود: طبق آخرین آمار شاخص تغذیه كودك با شیر مادر از ‪ ۴۷‬درصد در سال ‪ ۱۳۷۹‬به ‪ ۲۳‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۴‬رسیده است.

وی بیان كرد: این در حالی است كه تغذیه انحصاری كودك با شیر مادر تا شش ماهگی و توجه به عدم استفاده از گول‌زنك، شیشه، بطری و شیرخشك برای رشد و سلامت كودكان ضرورت دارد.

او گفت: بر اساس همین آمار برای ‪ ۲۹/۵‬درصد از كودكان زیر یك سال از شیشه و پستانك و برای ‪ ۱۵‬درصد نیز از ابزارهای گول‌زنك استفاده شده است.

وی تاكید كرد: در این زمینه بیمارستانهای دوستدار كودك لازم است رعایت اصول شیردهی صحیح را به مادران توصیه كرده و آموزش دهند.

او گفت: این در حالی است كه این بیمارستانها چند سال است در اجرای تمام شاخصهای صحیح شیردهی راه افول را پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بیمارستانهای دوستدار كودك ملزم هستند ‪ ۱۰‬اصل را بر اساس استاندارد رعایت كنند تا "دوستدار كودك" شناخته شوند.

او اهم این اصول را ترویج تغذیه با شیر مادر، تقویت مهارت كاركنان برای آموزش شیردهی به مادران، وجود گروههای حامی برای راهنمایی مادران پس از مرخصی از بیمارستان و جدا نكردن مادر و نوزاد از هم عنوان كرد.

عضو هیات علمی وزارت بهداشت همچنین از تبلیغ شیرخشك و به نمایش گذاشتن آن در داروخانه‌ها به عنوان یكی دیگر از علل كاهش شیردهی مادران به فرزندان یاد و از این اقدام انتقاد كرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha