سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳

جنون به معنی پوشیده و پنهان شدن است و در اصطلاح كسی كه به علت پریشانی و آشفتگی روحی و روانی عقلش پنهان شده باشد را مجنون می‌نامند.

سلامت نیوز : جنون به معنی پوشیده و پنهان شدن است و در اصطلاح كسی كه به علت پریشانی و آشفتگی روحی و روانی عقلش پنهان شده باشد را مجنون می‌نامند. عقل مهمترین عامل مسئولیت است و در مقابل جنون به كار می‌رود كه به معنی از بین رفتن تدریجی و برگشت‌ناپذیر روان و درك و اختیار است. در بیشتر قوانین دنیا كسانی كه مجنون شناخته شوند فاقد مسئولیت كیفری بوده و مورد مجازات كیفری قرار نمی‌گیرند اما مسئولان و قضات برای حفظ امنیت جامعه با كمك متخصصان پزشكی قانونی تصمیم‌گیری كرده و این افراد را برای درمان و نگهداری به مراكز تخصصی – بیمارستان‌های روانی – منتقل می‌كنند. طبق ماده 51 قانون مجازات اسلامی جنون در حال ارتكاب جرم به هر درجه كه باشد رافع مسئولیت كیفری است. در ماده 52 قانون مجازات اسلامی هم آمده: هر گاه مرتكب جرم هنگام ارتكاب، مجنون بوده و یا پس از رخ دادن جرم مبتلا به جنون شود چنانچه این موضوع از سوی متخصصان ثابت شود به دستور دادستان فرد مورد نظر تا رفع حالت مذكور در محل مناسبی نگهداری خواهد شد. آزادی او هم با دستور دادستان امكانپذیر است. ولی شخص نگهداری شده یا بستگانش هرگاه علائم بهبودی فرد را مشاهده كردند حق اعتراض به دستور دادستان را دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ اما از آنجا كه در كشور ما مراكز نگهداری اینگونه مجرمان روانی بسیار كم و با ظرفیت محدود است پس از مدتی مسئولان مركز با مراجعه به دادگاه و با این عنوان كه ظرفیت نگهداری این مجرمان را ندارند خواهان دریافت دستور آزادی مجرم می‌شوند و از آنجا كه به طور معمول این افراد به شكل كامل معالجه نشده و بهبود نیافته‌اند پس از ترخیص نیز به میل خود مصرف داروهایشان را قطع می‌كنند و هیچ مرجع و مسئولی نیز آنها را موظف نمی‌كند به شكل دوره‌ای و مرتب از سوی پزشك و متخصص معاینه شوند. به همین خاطر وقتی بیماری آنها دوباره بازمی‌گردد گاه مرتكب رفتارهای خطرناكی می‌شوند كه امنیت خود، خانواده و اطرافیانشان را به مخاطره می‌اندازد. بهترین راهكار برای پیشگیری از این حوادث ناگوار ساخت بیمارستان‌های روانی با ظرفیت بالا و استفاده از پزشكان و روانپزشكان برای مراقبت از این افراد است. حتی بیمارانی كه پس از طی دوره درمان امكان آزادی دارند نیز نباید رها شوند و به طور مرتب تحت معاینه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha