كارشناس مسئول واحد اسانس آزمایشگاه مرجع كنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینكه سال گذشته 3 درصد از بستنی های فله‌ای موجود در بازار حاوی طعم دهنده‌ها و اسانس‌های تقلبی بودند از مردم خواست تا از بستنی‌ها و آبمیوه‌های بسته بندی شده - بویژه در فصل تابستان- استفاده كنند.

وزارت بهداشت هشدار داد:‌ تولید بستنی‌های سنتی با زعفران تقلبی
سلامت نیوز : اكرم فراهانی در گفت و گو با  (ایسنا) ، با بیان اینكه كنترل بخشی از اسانس‌هایی كه به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود بر عهده وزارت بهداشت و كنترل بخشی دیگر بر عهده معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور است، اظهار كرد: میزان تقلب در طعم دهنده‌ها و رنگ‌ها بالاست، زیرا مردم قادر به تشخیص آن نیستند.

وی اضافه كرد: به عنوان مثال با توجه به گرانی زعفران، هم رنگ و هم طعم زعفران می‌تواند مورد تقلب قرار بگیرد. برخی تولید كنندگان از رنگ‌های مجاز خوراكی استفاده می‌كنند كه كیفیت زعفران طبیعی را ندارد.فراهانی با بیان اینكه علاوه بر زعفران‌های بسته بندی شده در بازار، از زعفران‌های تقلبی و سایر طعم دهنده‌ها در تولید بستنی‌ها استفاده می‌كنند، گفت: طبیعتا انتظار داریم بستنی‌های میوه‌ای حاوی طعم طبیعی میوه‌ها باشند، تا مردم هم در حین استفاده كمتر آسیب ببینند.

وی افزود:‌ البته كارخانه‌هایی كه تحت نظر وزارت بهداشت هستند، كنترل می‌شوند. این تقلب‌ها بیشتر در محصولات فله‌ای نظیر بستنی‌های سنتی مشاهده می‌شود.فراهانی با اشاره به اینكه حتی ممكن است كافی شاپ‌هایی كه خودشان بستنی تولید می‌كنند از طعم دهنده‌ها و اسانس‌های مصنوعی و تقلبی استفاده كنند،‌ گفت: لازم است نظارت بیشتری بر این مراكز صورت پذیرد.كارشناس مسئول واحد اسانس آزمایشگاه مرجع كنترل غذا و دارو با بیان اینكه كنترل PMS برای فرآورده‌هایی نظیر بستنی در فصل تابستان شدت می‌یابد، عنوان كرد: در سال گذشته در حدود 3 درصد از بستنی‌ها، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌هایی كه در بازار به صورت فله‌ای و «باز» عرضه می‌شدند، از طعم دهنده‌های تقلبی استفاده شده بود.

فراهانی بر انجام تست‌های حرفه‌ای سریع (Rapid tests) برای كنترل این محصولات تاكید كرد و گفت: توصیه می‌كنیم مردم از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده كنند.وی با بیان اینكه مردم در حالت عادی قادر به تشخیص تقلبی بودن طعم دهنده‌های مورد استفاده در محصولات غذایی نیستند، گفت: مگر آن كه تغییر رنگ محسوس بوده و طعم و بوی زننده‌ای از آن محصول به مشام برسد.به گفته كارشناس مسئول واحد اسانس آزمایشگاه مرجع كنترل غذا و دارو اسانس‌های تقلبی می‌توانند عوارض كبدی، حساسیت‌های پوستی و ناراحتی‌های گلو را برای مصرف كننده به دنبال داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha