استفاده از مکمل‌های آنتی اکسیدانی در بیمارانی که تحت درمان‌های رایج سرطان قرار دارند یکی از بحث انگیزترین موضوعات در رشته انکولوژی است.

سلامت نیوز : نتایج بررسی‌های انجام شده در گذشته نشان داده است که تقریبا میزان کاربرد آنتی اکسیدان‌ها در بیماران مبتلا به سرطان زیاد است با وجود این هنوز در مورد کاربرد مکمل‌ها در مبتلایان به سرطان اطلاعات کافی در دست نیست.

مجله آنلاین ساینس دیلی در گزارشی در این باره آورده است، آنتی اکسیدان‌ها هم برای پزشکان و هم بیماران ترکیبات جذابی هستند زیرا این مواد رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از ایجاد آسیب بافتی و عضوی جلوگیری می‌کنند. پزشكان به تازگی شروع به ارزیابی این مطلب کرده‌اند که آیا آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به پیشگیری و درمان بیماری کمک کنند با وجود مطالعات انجام شده، هنوز نتایج بررسی‌ها قطعی نیستند.بنا براین گزارش، بیماران مبتلا به سرطان در ترکیب با شیمی درمانی و اشعه درمانی رایج، مکمل‌های آنتی اکسیدانی نیز مصرف می‌کنند که این امر سبب افزایش اثر ترکیبات ضدسرطان شده و عوارض جانبی درمان را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از متخصصان انکولوژی نگران هستند که مکانیسم‌های حفاظتی آنتی اکسیدان‌ها بین سلول‌های طبیعی و بدخیم فرقی قایل نشده و بنابراین مکمل‌ها با فعالیت ضدسرطانی درمان‌های رایج تداخل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علاوه بر این قدرت و تاثیر تمام مکمل‌های آنتی اکسیدانی شبیه یکدیگر نیست و آنتی اکسیدان‌ها فعالیت رادیکال‌های آزاد را از طریق مکانیسمهای مختلف خنثی می‌کنند. همچنین تمام عوامل شیمی درمانی برای فعالیت ضد سرطانی، متکی به فشار اکسیدیته نیستند بنابراین خطر تداخل با مکمل‌های آنتی اکسیدانی به نوع شیمی درمانی مورد مصرف نیز بستگی دارد.از طرفی اثربخشی آنتی اکسیدانها به عنوان درمانی برای سرطان، تنها در چند آزمایش كنترل شده و تصادفی بررسی شده‌ است و بیشتر آزمایشات منتشرشده نیز موردی بوده‌اند. بر اساس یافته‌های به دست آمده از آزمایشات کنترل شده تصادفی، کاربرد مکمل‌های بتاکاروتن و ویتامین «ای» در ترکیب با اشعه درمانی، منع مصرف دارد و باید تا زمان انجام تحقیقات بیشتر و حصول نتایج قطعی از کاربرد این مکمل‌ها با اشعه درمانی اجتناب شود.

در این گزارش تاكید شده است كه کاربرد آنتی اکسیدان‌ها در پزشکی رایج است. بیماران مبتلا به سرطان که احتمالا از درمان‌های معمول ناامید شده و به دنبال روش‌های درمانی جدید هستند و به آنتی اکسیدان‌ها به چشم یک نوع درمان طبیعی نگاه می‌کنند، معمولا از آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌کنند. با وجود این صرف نظر از این که چه فردی از آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌کند، اثربخشی این مکمل‌ها هنوز موضوعی بحث برانگیز و در حال بررسی است. به این ترتیب مطالعات در زمینه بررسی نقش آنتی اکسیدان‌ها در حفظ سلامت انسان در حال افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha