سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 48552

امروزه بسیاری از افراد به دنبال علت ریزش موی خود هستند كه ما در اینجا شما را با علل ایجاد آن آشنا می كنیم.

سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شایع ترین دلیل ریزش موی سر در آقایان عوامل ژنتیکی است و گاهی ممکن است ریزش پس از سن بلوغ آغاز شود و به صورت خفیف فرد احساس کند ریزش مو پیدا کرده است، اظهار داشت: ریزش موی ژنتیکی با افزایش سن تشدید می شود و ممکن است به صورت ریزش از دو طرف سر، ناحیه پیشانی به صورت عقب نشینی موها و بالای فرق سر خود را نشان دهد.

دکتر محمد جواد یزدان پناه با اشاره به اینکه ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و وقتی می گوییم فردی ریزش مو پیدا کرده که سرعت ریزش مویش بیش از این باشد، اظهار داشت: به جز این گاهی فرد کم مو است و به صورت مادرزادی موهای کم پشتی دارد که به مسائل ژنتیکی مربوط نمی شود. در این افراد تراکم مو روی پوست سر کم است و با افزایش سن به تراکم موهایش افزوده نمی شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد رژیم غذایی سخت، بیماری های زمینه ای، استرس های شدید، ابتلا به افسردگی، مصرف برخی داروها و بیماری های پوست سر را از دیگر دلایل ریزش مو برشمرد و خاطر نشان کرد: در این موارد با اصلاح عامل زمینه ای مانند اصلاح رژیم غذایی، رفع کم خونی، درمان بیماری، رفع استرس و افسردگی ریزش مو درمان می شود.

دکتر یزدان پناه با اشاره به این که در فرآیند رشد مو در سه مرحله انجام می گیرد اظهار داشت: در مرحله اول که «آناژن» است، مو رشد فعال دارد، در مرحله دوم که «کاتاژن» نام دارد تکثیر سلول های مولد مو رخ می دهد و در سومین مرحله، «تلوژن» مو فعالیتی ندارد و پیاز مو رشد و تکثیر سلولی اش را متوقف می کند. هر تار مو پس از گذراندن این سیر می افتد و تار موی بعدی رشدش را آغاز می کند و به طور طبیعی موها حدود ۳ سال در مرحله «آناژن» می ماند، سپس طی چند هفته وارد مرحله «کاتاژن» می شود و حدود ۳ ماه در مرحله «تلوژن» می ماند.وی اظهار داشت: درمان ریزش مو با مصرف شامپو امکان پذیر نیست و شامپویی وجود ندارد که بتواند مانع ریزش مو یا پرپشت شدن مو شود.

دکتر محمدجواد یزدان پناه متخصص پوست و مو با اشاره به تبلیغات فراوان محصولات بهداشتی مو و ادعای جلوگیری از ریزش مو یا پرپشت شدن مو با مصرف این محصولات خاطر نشان کرد: گاهی فرد به بیماری التهابی مثل «درماتیت سبورئیک» مبتلا می شود که طی آن شوره سر و خارش شدید دارد و ریزش مو پیدا می کند. درمان شوره سر با شامپو باعث رفع عارضه و کنترل ریزش مو می شود، اما شامپویی که بتوان با آن ریزش مو را رفع کرد وجود ندارد.عضو مرکز تحقیقات پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ریزش موی ژنتیکی با مصرف شامپو برطرف نمی شود و از آن جا که بیشتر موارد این عارضه از نوع ژنتیک است، این شامپوها بی اثر است. به علاوه شامپوهای ویتامینه و پروتئینه از طریق پوست سر جذب نمی شود و تبلیغات شرکت های تولید کننده در این زمینه نادرست است.دکتر یزدان پناه رعایت بهداشت موی سر، استفاده از شامپوهای ملایم و مناسب و ترک خارش بیش از حد پوست سر را به همه افراد برای داشتن موی سالم توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha