سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 48593

بر پایه گزارشی که به تازگی انتشار یافت، دانشمندان ایتالیایی فرایند مولکولی را کشف کردند که در آن یک رژیم سختگیرانه غذایی ممکن است مغز را از ویرانگری‌های سالمندی محافظت نماید.

کم‌خوری مغز را جوان نگه می‌دارد
سلامت نیوز : این پژوهش، که در مجله پروسیدینگز اف دی نشنال اکادمی اف ساینسز آمریکا انتشار یافت، بر پایه مطالعه‌ای بر روی موش‌ها قرار دارد که در آن موش‌ها حدود ۷۰ درصد از غذایی را که معمولا روزانه مصرف می‌کردند تغذیه می‌شدند. دانشمندان دریافتند تغذیه‌ بر پایه رژیم غذایی با کالری محدود، پروتیینی به نام CREB۱ را به کار می‌اندازد که مجموعه‌ای از ژن‌های مرتبط با طول عمر و عملکرد خوب مغز را به کنش وا می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ «جیووامباتیستا پانی»، نویسنده اصلی مقاله و پژوهشگر موسسه پاتولوژی عمومی، دانشکده پزشکی دانشگاه کاتولیک سیکرد هارت در رم، اظهار داشت: «امید ما این است که راهی بیابیم تا CREB۱ را، برای نمونه از طریق داروهای جدید، برای جوان نگاه داشتن مغز فعال سازیم بدون آنکه نیازی به یک رژیم غذایی سخت باشد.» پژوهشگران پیش‌تر کشف کرده‌اند موش‌هایی که تحت رژیم غذایی هستند قابلیت‌های‌شناختی و حافظه بهتری دارند، کمتر پرخاشگر بوده و متمایل به آن هستند که از ابتلا به بیماری آلزایمر دوری گزیده و یا آنرا به تاخیر اندازند. اما، آن‌ها نمی‌دانستند چرا چنینن است. نویسندگان مقاله می‌گویند: «اکنون مشخص شد که CREB۱ کنش‌های مهم مغز مانند، حافظه، یادگیری، و مهار اضطراب را تنظیم می‌نماید و کنش آن با بالا رفتن سن کاهش یافته و یا از نظر فیزیولوژی در خطر می‌افتد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha