پژوهشگران علوم پزشکی ژنی را شناسایی کرده‌اند که گسترش تومورهای سرطان لوزالمعده را کند می‌کند. این یافته می‌تواند به ارائه اهداف درمانی جدیدی برای این بیماری کشنده منجر شود.

سلامت نیوز : سرطان پانکراس یا سرطان لوزالمعده بیماری پیشرونده‌ای ‌است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می‌گردد. بیش از ۹۰ درصد از سرطان‌های لوزالمعده از سلول‌های مجاری لوزالمعده که مسئول انتقال آنزیم‌های گوارشی به دوازدهه (اولین قسمت روده باریک) است، سرچشمه می‌گیرد، به طوری که دو سوم تومورهای مجرا در سر و یک سوم بقیه در تنه و انتهای لوزالمعده ایجاد می‌‌شوند.گروه بین المللی از محققان دریافتند ژن USP۹x در برخی سلول‌های سرطان لوزالمعده در موش‌ها خاموش می‌شود. اما وقتی این ژن روشن می‌شود تقسیم سلول‌های سرطانی متوقف می‌شود. این ژن جهش نیافته است اما برخی پروتئین‌ها و مواد شیمیایی به آن چسبیده و موجب خاموش شدن آن می‌شود. داروهایی که قابلیت روشن کردن دوباره این ژن را دارند می‌توانند به متوقف کردن روند گسترش پنجمین سرطان کشنده دنیا کمک کنند. سالانه حدود هشت هزار نفر در انگلیس به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ پروفسور «دیوید توسون» از موسسه تحقیقات سرطان کمبریج در انگلیس گفت: «گمان ما این است که برچسب‌های شیمیایی بر روی سطح DNA موجب روشن و خاموش شدن ژن‌ها می‌شود با این حال باید تحقیقات آزمایشگاهی بیشتری برای تایید این فرضیه صورت گیرد.» در حال حاضر داروهایی که این برچسب‌ها را برمی‌دارند در سرطان ریه بارقه‌هایی از امید را ایجاد کرده‌اند و این مطالعه حاکی از آن است که این امر می‌تواند در سرطان لوزالمعده نیز کارآمد باشد. محققان می‌گویند تا ۱۵ درصد سرطانهای لوزالمعده را می‌تواند با خاموش کردن این ژن متوقف کرد. نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است. سرطان لوزالمعده اغلب به وسیله بافت‌های ملتهب لوزالمعده احاطه می‌‌شوند، به طوری که در تشخیص لوزالمعده ایجاد مشکل می‌‌کنند. تومورهای لوزالمعده می‌‌توانند باعث انسداد مجرای صفراوی شوند و موجب بیماری زردی گردند.
سرطان پانکراس اغلب بدخیم است. سرطان لوزالمعده در تمامی گروه‌های سنی، از جوان ۱۵ ساله گرفته تا سالمند ۹۰ ساله دیده می‌‌شود اما بیشترین شیوع آن در سنین ۵۵ تا ۸۵ سالگی است. علت واقعی بروز این سرطان هنوز شناخته شده نیست، ولی مشاهده شده که سیگار می‌تواند احتمال بروز سرطان پانکراس را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای پر چرب نیز در ایجاد این سرطان نقش دارند. سلول‌های سرطانی اغلب به بافت‌های اطراف، غدد لنفاوی لوزالمعده و کبد گسترش می‌‌یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha