از آنجایی كه مرگ سلولی یك فرآیند طبیعی در بدن است، اختلال در روند این فرایند می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناك از جمله سرطان در انسان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، ‌دكتر علیرضا زالی رییس دانشكده علوم پزشكی شهید بهشتی صبح امروز در حاشیه دومین كنگره جهانی مرگ سلولی، افزود: روزانه 50 تا 70 بیلیون سلول در بدن انسان از جمله پوست، جداره روده و سایر بافت‌ها دچار مرگ سلولی طبیعی شده كه این امر موجب بهبودی بسیاری از فرآیندهای زیستی انسان می‌شود.

دكتر زالی با اشاره به این كه از یك سو افزایش بی رویه سلول‌های بدن و از سویی دیگر اختلال در فرآیند مرگ سلولی بر اثر عوامل زمینه ساز سرطان، دو عامل اساسی به وجود آمده سرطان‌ها است، گفت: از طرف دیگر اختلال در مرگ سلولی و خودكشی سلولی موجب مقاومت بدن نسبت به داروهای شیمی درمانی شده و در نتیجه سلول‌های سرطانی افزایش یافته و به سایر مناطق بدن دست اندازی می‌كند.

وی افزود: ‌براین اساس مشاهده می‌شود همانطور كه ریزش برگ‌های درختان در فصل پاییز امری مفید و زندگی ساز است، مرگ سلولی نیز در بدن حیاتی و زندگی بخش می‌باشد.

رییس دانشكده علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر این كه روزانه صدها هزار سلول در بدن بر اثر تقسیمات سلولی به وجود می‌آیند، گفت: مرگ سلولی از دیگر فرآیندهای هوشمند بیولوژیك است و اختلال در این فرآیند و یا كاهش میزان خودكشی سلولی زمینه ساز سرطان‌ها به شمار می‌رود.

زالی همچنین افزود: از سویی دیگر، گاهی فرآیند مرگ سلولی به طور غیرمنطقی سرعت گرفته و بیماری‌های اضمحلالی بسیاری را مانند آلزایمر و پاركینسون به وجود می‌آورد.

رییس دومین كنگره جهانی مرگ سلولی یادآور شد: مشخص شده است كه برخی از ویرو‌س‌های مزاحم و آسیب رسان با دخالت در فرایندهای مرگ سلولی و خودكشی سلولی آسیب‌های جدی به بدن می‌رساند، به طور مثال در بیماری ایدز با كشته شدن زودرس سلول‌های دفاعی بدن، ضعف سیستم دفاعی به وجود آمده و عوارض بیماری آشكار می‌شود.

به گزارش ایسنا، زالی به پیشرفت‌های صورت گرفته در كشور در زمینه تحقیقات مرگ سلولی اشاره كرد و گفت: محققان كشور توانسته‌اند با مداخله در موارد مختلف رشد، تمایز و بالندگی سلولی به پیشرفت‌های بزرگی در مكانیسم‌های موثر در مرگ سلولی دست پیدا كنند.

رییس دانشكده علوم پزشكی شهید بهشتی همچنین به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه شهید بهشتی اشاره و عنوان كرد: سال گذشته محققان این دانشگاه با دستیابی به سلول میكروگویان كه یك سلول پشتیبان سیستم عصبی است ‌به نقش مهم این سلول در برخی از فرآیندهای آزار رسان سیستم عصبی پی برده و با استمرار این تحقیقات در سال جاری امید آن می‌رود كه كشورمان دستاوردهای جدیدی در زمینه دردهای مركزی و دردهای نوروپاتیك در محافل جهانی داشته باشد.

وی افزود: همچنین در اواخر سال گذشته 18 پروتئین موثر در فرآیند پیری در پشتیبانی سلولهای عصبی شناخته شد بنابراین با توجه به اینكه این تكنولوژی تاكنون تنها در اختیار چند كشور معدود بوده این موفقیت بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

زالی یادآور شد: در حال حاضر در فاز دوم پروژه همزمان فرآیندهای پیری سلولی در بدن انسان و نمونه‌های حیوانی قرار داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha