چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 48648

حكایت سرگردانی بیماران سخت درمان در تهران برای تهیه داروهایشان همچنان به قوت خود باقی است... با وجود اذعان مسئولان بر توزیع متناسب داروها – بویژه داروهای كمیاب - در سطح كشور هنوز هم شاهد مراجعه بیمارانی به تهران هستیم كه عنوان می‌كنند تمام داروخانه‌های تهران را برای تهیه دارویشان زیر پا گذاشته‌اند.

توزیع داروهای كمیاب در كشور ساماندهی می‌شود

سلامت نیوز : با وجود این كه اندكی پیش، دكتر مژدهی آذر رییس انجمن داروسازان به ایسنا گفته بود:«هر دارویی که در تهران توزیع شود در شهرستان‌ها نیز در اختیار بیماران قرار می‌گیرد»، منكر وجود مشكلاتی درخصوص دسترسی بیماران خاص به دارو نشده و گفته بود: «البته ممکن است بیماران خاص در زمینه تامین داروهای خود مشکلاتی داشته باشند.»

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی در گفت و گو با ایسنا گفت : برخی از بیماران شهرستانی باید مسافت‌های طولانی را برای دریافت داروی خود بپیمایند. در این باره با سازمان غذا و دارو مذاكراتی صورت پذیرفته و مقرر شد كه وزارت بهداشت شرایطی را فراهم كند تا این گونه بیماران مسافت كمتری را برای دریافت خدمات دارویی طی كنند.اظهاراتی از این دست كم نیستند، با دكتر محمدرضا شانه ساز- معاون داروی سازمان غذا و دارو- در این باره گفت و گویی داشتیم كه به شرح زیر است:شانه ساز با بیان اینكه در خصوص تحویل و توزیع دارو به شهرستان‌ها مصر هستیم، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: توزیع متناسب دارو در شهرستان‌ها از جمله سیاست‌های اساسی سازمان غذا و دارو است كه به مرحله اجرا درآمده است.

وی می‌افزاید: ‌در راستای اجرای این سیاست، تعدادی از داروخانه‌ها در مراكز استان‌ها تعیین و مشخص شدند كه مردم بتوانند با مراجعه به آن‌ها، داروهای كمیاب را به راحتی تهیه كنند. همچنین تعیین داروخانه‌هایی مشخص در شهرستان‌ها نیز به این منظور صورت پذیرفت تا بیماران مقیم در شهرهای اطراف مجبور نباشند به مركز استان خود هم مراجعه كنند، چه برسد به این كه دارویشان را در مركز هم پیدا نكنند و بخواهند به تهران بیایند.به گفته شانه ساز، البته برخی داروها به قدری كم مصرف هستند و تعداد بیماران نیازمند اندك است كه به صورت موردی و تك نسخه‌ای نوشته می‌شوند و به این علت كه داروخانه‌ها هم تقاضا ندارند به فكر تهیه آن داروها نیستند. حال به ناچار ممكن است یك یا دو بیمار در سال مجبور شوند به تهران بیایند و داروی خود را از برخی داروخانه‌های تهران تهیه كنند.معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه از داروخانه‌های مراكز استان‌ها خواسته‌ایم ساز و كاری بیندیشند تا این داروها به دست بیماران مصرف كننده در شهرستان‌ها و شهرهای اطراف نیز برسد، عنوان می‌كند: قطعا به دنبال این هستیم كه شبكه توزیع بسامان و در مقایسه با وضعیت موجود بهبود یابد تا دیگر شاهد این مراجعات به تهران حتی برای داروهای كمیاب نیز نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha