عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اذعان به اینکه بخش سلامت در کشور معلول است، تصریح کرد: اصلاح نظام بیمه ای، از اصلی ترین ارکان در تامین نیازهای بهداشت و درمان است.

دکتر محمد تقی نوربخش در ارتباط با سهم اندک سلامت از درآمد ناخالص داخلی، به مهر گفت: درصدی که از محل درآمد ناخالص داخلی به بخش سلامت اختصاص می یابد، با توجه به محدودیت منابع مالی، قبال قبول است.

وی ادامه داد: مسئله ای که در این بین وجود دارد، مشکلاتی است که در جهت تامین منابع مالی با آن مواجه هستیم و از این حیث، نباید انتظار داشت که سرانه درمان در ایران همچون کشورهای پیشرفته و حتی حوزه خلیج فارس باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی به سهم سلامت در کشور عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: در سال 2006، مبلغ 20 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت در این کشور اختصاص یافته در حالی که جمعیت عربستان سعودی یک چهارم ایران است.

نوربخش همچنین سرانه درمان 450 دلاری در امارات متحده عربی را عنوان کرد و افزود: در کشور کانادا، 12 درصد از سرانه درآمد که حدود 30 هزار دلار است، به بخش سلامت اختصاص می یابد که رقم زیادی می شود.

وی همچنین از اختصاص 50 میلیون پوند به بخش بهداشت و درمان در انگلستان خبر داد و گفت: سرانه سلامت در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و آسیایی به مراتب ناچیز است که محدود بودن منابع مالی، سهم بسزایی در این بین دارد و لذا، نمی توانیم خود را با این قبیل کشورها که بودجه سالانه بیشتری دارند، مقایسه کنیم.

به گفته نوربخش، چنانچه می خواهیم بر اساس چشم انداز 20 ساله نظام، در حوزه بهداشت و درمان حرف اول را بزنیم، باید سرمایه گذاری بیشتری در بخش سلامت صورت بگیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، ساختار نظام سلامت را مورد توجه قرار داد و افزود: در جامعه ای که هزینه تمام شده خدمات پزشکی پایین است، نباید انتظار داشت که وضعیت در بخش بهداشت و درمان بهبود یابد.

وی، عکس شدن سهم پرداختی مردم و دولت در هزینه های درمانی را، یکی از مشکلات ساختار نظام سلامت دانست و گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه که باید 70 درصد هزینه های درمانی را دولت و 30 درصد را مردم پرداخت کنند، این وضعیت در حال حاضر معکوس شده است.

نوربخش، علت افزوده شدن سهم مردم در پرداخت هزینه های درمانی را، ناشی از فاصله بین تعرفه های واقعی و غیر واقعی دانست و افزود: تا زمانی که تعرفه های پزشکی غیر واقعی باشد، مردم هزینه بیشتری خواهند پرداخت.

نوربخش تصریح کرد: کل منابع سرمایه گذاری دولت در بخش بهداشت و درمان طی یک سال، بین 7 تا 8 هزار میلیارد تومان است که 1800 میلیارد تومان آن نیز مربوط به تامین اجتماعی است که منابع آن را مردم تامین می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha