رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در استان خراسان رضوی، گفت: افزایشی در موارد قطعی بیماری تب كریمه كنگو در استان خراسان رضوی گزارش نشده است.

سلامت نیوز : دكتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: پنج مورد قطعی این بیماری در استان خراسان رضوی گزارش شده كه دو مورد از آنها به فوت منجر شده است.

وی گفت: هر چند این بیماری به استان خراسان رضوی محدود نمی‌شود و بیماری است كه ممكن است در كل كشور مواردی از آن بروز كند، اما امسال هنوز موردی از این بیماری در دیگر استان‌های كشور نداشته‌ایم. در مجموع تب خونریزی دهنده كریمه كنگو كمابیش در تمام استان‌ها مشاهده می‌شود.دكتر شیرزادی بیشترین موارد تب خونریزی دهنده كریمه كنگو را مربوط به استان سیستان و بلوچستان عنوان كرد و گفت: معمولا بیشترین موارد این بیماری در استان سیستان و بلوچستان بروز می‌كند؛ به طوری كه از سال 1378 تا 1390 حدود 610 مورد از این بیماری در استان سیستان و بلوچستان بروز كرده كه به مرگ 60 تن منجر شده است.وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی نیز از سال 1378 تا سال 1390، 40 مورد قطعی از بیماری تب كریمه كنگو گزارش شده كه به مرگ 8 بیمار منجر شد.

ذبح دام در كشتارگاه‌ها و با رعایت نكات حفاظتی باشد

دكتر شیرزادی با تاكید بر این كه نسبت به این بیماری جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا كه تمام مردم با دام در ارتباط نیستند، ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو با فعالیت كنه‌ها در ارتباط است. افزایش فعالیت كنه‌ها در فصول گرم سال سبب افزایش آلودگی دام‌ها می‌شود. بنابراین ذبح دام باید در كشتارگاه‌ها صورت گیرد و تاكید می‌شود كه اقدامات حفاظتی در كشتارگاه‌ها رعایت شود.رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: بیمار مشكوك به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو فردی است كه ذبح دام داشته، توسط كنه مورد گزش قرار گرفته و یا با بیمار آلوده در تماس بوده است و بیمار مربوطه پس از دو هفته به تب و بدن درد و دیگر علایم این بیماری دچار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha