چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 48657

تغذیه نقش بسزایی در سیستم دفاعی بدن دارد. تامین غذای مناسب کودک از دوران بارداری مادر آغاز می‌شود. سوء تغذیه و کاهش وزن در هنگام تولد می‌تواند زمینه ساز بیماری عفونی در کودکان شود. بنابراین مادران موظف به اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی با کمیت و کیفیت بالا از ابتدای دوران بارداری می‌باشند.

تغذیه مانعی در برابر بیماریهای عفونی کودکان
سلامت نیوز : دکتر سید محمد رضا بلورساز دبیرانجمن کودکان و رئیس انجمن عفونی اطفال ایران و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با «سینانیوز» در خصوص عامل اصلی بیماری عفونی در کودکان و نقش تغذیه در آن بیان کرد: «تغذیه در بیماری‌های عفونی کودکان نقش بسزایی دارد. در صورت تضعیف سیستم ایمنی فرد دچار بیماری می‌شود و یا بیماری آن تشدید می‌یاید. سوء تغذیه عامل اصلی در تضعیف سیستم ایمنی است. مواد پروتئینی و قند‌ها، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی به ترتیب نقش بسزایی در کارکرد سیستم ایمنی بدن دارند.»

اصلاح تغذیه در راس درمان بیماری عفونی
وی در خصوص اهمیت اصلاح رژیم غذایی قبل از درمان در بیماران عفونی افزود: «اصلاح تغذیه در بیماران عفونی در راس درمان قرار دارد و این عمل قبل از شروع درمان بسیار مورد توجه قرار دارد. تغذیه در افراد متفاوت بر حسب نوع بیماری و شدت آن متغییر است.»

آب میوه و سوپ راه چاره عفونت در نوزادان شیرخوار
دکتر بلورساز در ادامه با توجه به تغذیه بیماران عفونی توصیه نمود: ‌ «نوزاد شیر خوار که دچار بیماری عفونی باشد باید آب میوه و سوپ فراون مصرف نماید و اگر در دوران کودکی مبتلا شود سوپ، گوشت پخته شده، تخم مرغ، آب میوه فراوان به عنوان تغذیه مناسب در دوران بیماری در رژیم غذایی خود اعمال نماید و از مصرف غذاهای دیر هضم اجتناب نماید.»

مرگ بر اثر تحلیل سیستم دفاعی
وی افزود: «کمبود تغذیه منجر به نقص وزن و رشد در فرد و ابتلا به بیماری عفونی از قبیل ایدز، سل، حصبه و غیره می‌شود. فرد در روزهای ابتدایی بیماری دچار کم اشتهایی می‌شود که توسط متخصص تغذیه باید غذاهای قابل هضم و با دوز کم مصرف نماید و بتدریج که اشتهای بیمار بهبود یافت تغذیه او نیز به مراتب اصلاح شود.»
رئیس انجمن عفونی اطفال ایران تاکید نمود: «۵ سال اول عمر در انسان شروع انسان سازی می‌باشد و مغز حداقل رشد را دارد. سوء تغذیه بر روی رشد ‌های مغزی و ضریب هوشی فرد اثرات منفی می‌گذارد. تغذیه مناسب و پیشگیری از تنش و استرس و ایجاد محیط آرام برای کودک از فاکتور‌های اصلی برای سلامت او می‌باشد.»

شایع‌ترین عفونت درنوزادان دختر و پسر
دکتر محمد رضا بلورساز با توجه به بیماری‌های عفونی شایع در کودکان دختر و پسر افزود: «ابتلا به بیماری عفونی در نوزادان دختر و پسر به صورت یکسان می‌باشد. شایع‌ترین عفونت در دختران عفونت ادرار و در پسران عفونت دستگاه گوارش می‌باشد.»

زنان باردار نیازمند حمایت دولت؛ کودکان بیمار قربانیان قدرت مالی والدین
دبیرانجمن کودکان ایران به پیش گیری بیماری‌های عفونی از آغاز دوران بارداری و مشکلات خانواده‌ها در زمینه اقتصادی و تامین نیاز‌های اساسی خانم‎های باردار با افزایش یارانه اشاره کرد و افزود: «تامین نیاز مالی در زنان باردار می‌‌تواند زمینه ساز پاسخ گویی به بسیاری از نیازها به خصوص تامین مواد غذایی مناسب برای او و جنین باشد. بنابراین مطرح می‌شود با افزایش یارانه در زنان باردار به تامین نیاز‌های او پاسخ داد که این امر می‌تواند با در نظر گرفتن طبقات اقشارجامعه مطرح شود. این امر می‌تواند به نفع جامعه و دولت باشد زیرا در صورتی که فرزند بر اساس ضعف مالی خانواده و عدم تهیه مواد غذایی مناسب در آغاز تولد دچار بیماری شود هزینه‌های مربوط به آن به عهده دولت می‌باشد که می‌توان با افزایش یارانه از این هزینه ‌های گزاف جلوگیری نمود. دولت می‌تواند با حمایت از زنان باردار به ایجاد نسلی جدید با ضریب هوشی بالا کمک نماید که این نسل می‌تواند سرمایه کشور باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha