هر یک از ما یک مجموعه منحصر به فردی از تیریلیون ها میکروب مفید را در روده هایمان حمل می کنیم که به تجزیه غذا کمک می کند؛زیرا در غیر این صورت بدنمان قادر به هضم غذا نبود.

دانشمندان، میکروب های روده ای سفارشی می سازنند

سلامت نیوز: هر یک از ما یک مجموعه منحصر به فردی از تیریلیون ها میکروب مفید را در روده هایمان حمل می کنیم که به تجزیه غذا کمک می کند؛زیرا در غیر این صورت بدنمان قادر به هضم غذا نبود.   .
به طور کل این رابطه میان انسانها و میکروب هایشان یک رابطه سالم است، اما به نظر می رسد تغییرات در ترکیب میکروب های جهاز هاضمه در چاقی ، سوء تغذیه، بیماری کرون و امراض دیگر نقش دارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی،در حال حاضر دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان داده اند که قادرند مجموعه ای شخصی از میکروب های روده ای انسان را در آزمایشگاه کشت ، در آنها تغییر ایجاد و میکروب های خاص مفید را استخراج کنند. این تحقیق شرایط شناسایی پروبیوتیک های (میکروارگانیزم های زنده)  جدید و ارزیابی اینکه آیا پیوندهای میکروبی می توانند تعادل طبیعی باکتری روده ای را به اجتماعات میکروبی "بیمار" بازگردانند، در آزمایشات پیش بالینی مهیا می کند.
این تحقیق توسط دکتر جفری آی گوردون و روبرت جی گلاسر،  پروفسور عالی رتبه دانشگاه و مدیر مرکز علوم ژنوم و بیولوژی سیستم ها انجام و نتایج تحقیقات آنها در روز 21 مارس در سایت اینترنتی مجله علمی " Proceedings of the National Academy of Sciences" درج شده است.

به گزارش سلامت نیوز گوردون، که تحقیقاتش در ابتدا یک رابطه احتمالی میان چاقی و جنبه های دیگر شرایط تغذیه ای با ترکیب میکروب های موجود در روده ها را مطرح کرد در این خصوص گفت:"این تحقیق یک مجرای اکتشاف را برای ما به وجود آورد و ما می توانیم از این طریق عمداً در مجموعه میکروب های روده افراد سالم یا بیمار گروه سنی و فرهنگ های مختلف دستکاری کنیم. این امر شرایط شناسایی گروهای جدید میکروب هایی را میسر می کند که ممکن است در محیط های درمانی گوناگون بسیار مفید واقع شوند ."  
با آنکه محققان قبلا نیز میکروبهای باکتریایی را در آزمایشگاه پرورش داده اند، اما تا همین اواخر راه قابل اطمینانی برای اطلاع از اینکه آیا اجتماعات میکروبی که در یک محیط کشت میکروب محبوس شده اند مانند مجموعه های وسیع باکتریایی موجود در مکانهای خاص بدن نظیر روده ها عمل خواهند کرد یا خیر، وجود نداشت .
گوردون در ادامه عنوان کرد:" انواع بسیار زیادی باکتری که در بخش های مختلف بدن ما زندگی می کنند،همچنین تفاوت های قابل توجهی در مجموعه های میکروبی هر شخص با شخص  دیگر وجود دارد به طوری که اکثر دانشمندان فکر کرده اند که احتمالا ما قابلیت تولید بسیاری از اجتماعات میکروبی را هنگام کشت آنها در آزمایشگاه از دست داده ایم. اما ما مشاهده کردیم که قابلیت رشد و پرورش موفقیت آمیز میکروبهای روده فوق العاده تر از آن بود که پیش بینی کرده بودیم."
پژوهشگران برای انجام این تحقیق نمونه مدفوع دو فرد غیرخویشاوند را گرفتند. بخشی از هر نمونه مدفوع را در آزمایشگاه و تحت شرایط کاملا " بی هوازی" کشت کردند, زیرا میکروبهای روده در محیطهای بدون اکسیژن زندگی می کنند.

سپس، آنها از آخرین فناوری توالی یابی DNA برای مرتب کردن یک ژن یافته شده در میکروب ها استفاده کردند. این ژن (  16S rDNA ) مانند یک بارکد حیات عمل می کند تا تعیین شود "چه کسی" آنجا وجود دارد و می تواند برای فهرست بندی کردن گونه های مختلف موجود در یک اجتماع میکروبی مورد استفاده قرار گیرد.
در کل، آنها کشف کردند که اکثر گروه های مختلف باکتریهای روده ای یافته شده در یک فرد  در مجموعه های باکتریایی متناظرشان نیز که در آزمایشگاه پرورش یا کشت داده شده اند , وجود دارند.
اندرو گودمن، نویسنده ارشد ، دارنده مدرک دکترا ، دانشجوی فوق دکترا سابق در آزمایشگاه گوردون و استاد فعلی دانشگاه یل آمریکا می گوید:" ما توانستیم مقدار قابل توجهی از انواع گوناگون باکتری روده ای هر شخص را از نمونه های مدفوعی به دست آوریم که در آزمایشگاه کشت دادیم."

محققان سپس مجموعه اجتماعات میکروبی نمونه های کشت شده و کشت نشده را به داخل روده های موش هایی پیوند زدند که قبلا میکروب زدایی شده بودند. موشها، در اصل مجموعه ای از میکروب های روده ای را کسب کردند که از اجتماع میکروبی دهنده انسانی اصلی تقلید می کرد.
با تجزیه و تحلیل  این موش های "انسانی شده"، محققان ثابت کردند، هنگامی که رژیم غذایی طبیعی موشها – کم چرب، خوراک گیاهی مخصوص موش- به رژیم غذایی استاندارد غربی - پرچرب و پرشکر-  تغییر پیدا می کند اجتماعات میکروبی  کشت شده و کشت نشده روده همان فرد همان گونه رفتار می کنند. برخی گونه ها غالب تر و برخی دیگر ضعیف تر بودند، اما بدون در نظر گرفتن کشت شده بودن یا نبودن نمونه اصلی, تغییرات تقریبا یکسان بود.
محققان همچنین نشان دادند که می توانند یک اجتماع کامل از میکروبهای روده ای کشت شده را جدا کنند و یک بایگانی از گونه های باکتریایی "شخصی" بسازنند.
میکروب هایی که بشدت به تغییرات در برنامه غذایی یا آنتی بیوتیک ها واکنش نشان می دهند، برای مثال می توانند از این بایگانی ها بازیافت و ژنوم های آنها به ترتیب مرتب شوند تا به درک علت واکنش آنها کمک شود.سپس این میکروب ها می توانند مجددا به اعضای دیگر یک اجتماع میکروبی در موش های بدون میکروب بپیوندند تا مدل های ساده تر شده اجتماعات میکروبی روده انسان را بسازنند.
گوردون پیش بینی می کند که این روش امکان به دست آوردن اجتماعات میکروبی شخصی را از مردم سراسر جهان که رژیم غذایی متفاوتی دارند و از افراد چاق یا دچار سوء تغذیه یا کسانی که مبتلا به بیماری کرون یا بیماریهای دیگر هستند میسر می کند.
گوردون دراین خصوص توضیح می دهد:" با این روش ما قادر به آزمایش و بررسی کمک های میکروبهای خاص یا گروه های میکروبی و اثر آنها بر سلامت یک فرد می شویم. یک سوال اصلی که امیدواریم برای آن پاسخی بیابیم، این است که چه مقدار از شرایط کلی تغذیه ای یک فرد می تواند به میکروبهای روده اش نسبت داده شود و آیا شرایط تغذیه ای می تواند با مداخلات درمانی در اجتماعات میکروبی روده بهبود پیدا کند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha