امروزه شعله فلج اطفال نزدیک به نابودی است اما جرقه های آن درسه کشور تهدیدی برای شعله ور شدن جهانی آن است. همین حالا زمان اقدام فرا رسیده است.

فلج اطفال را هم اکنون ریشه کن کنید
سلامت نیوز :ویروس سرکش و آتش مهیب در دو چیز مشترک هستند. اگر مهار نشوند، می توانند به گونه ای غیرقابل کنترل گسترش یابند. اگر به شیوه ای مناسب با آن ها برخورد شود، می تواند برای همیشه نابود گردند. امروزه شعله فلج اطفال نزدیک به نابودی است اما جرقه های آن درسه کشور تهدیدی برای شعله ور شدن  جهانی آن است. همین حالا زمان اقدام  فرا رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران طی دو هفته آینده دو رخداد در دو قاره فرصتی برای غلبه بر این مشکل است. ابتدا رهبران بزرگترین اقتصاد های جهان یعنی گروه 8 در کمپ دیود واقع در روستایی در مریلند ایالات متحده گردهم می آیند. هفته پس از آن وزرای بهداشت کشورهای جهان در ژنو نشست خواهند داشت. این مقامات به اتفاق می توانند عاملی برای ارائه پیمانی حماسی باشند: نجات بشر از یکی از مرگ آورترین  و ناتوان کننده ترین بیماری های جهان.  

نبرد جهانی علیه فلج اطفال از حدود  ربع قرن پیش آغاز گردید وبه همان اندازه نهضت موفقیت آمیز ریشه کنی تهدید آبله علیه سلامت عمومی، بلند پروازانه بود. به گونه ای آهسته اما با اطمینان، طی سال ها برای رسیدن به آن هدف پیشرفت کردیم. امروزه فلج اطفال تنها  در سه کشور افغانستان، پاکستان  و نیجریه  شایع است. این خبر خوبی است. اما خبر بد این است که ما  در معرض خطر قربانی شدن در برابر موفقیتی قرار گیریم که بدست آورده ایم.

دلیل این امر این است: در حال حاضر جهان سر شار از نسل جمعیتی است که هرگز در معرض بیماری فلج اطفال نبوده یا در برابر آن به اندازه کافی واکسینه نشده است. هنگامی که ویروس فلج اطفال تحت این شرایط شایع گردد، اثرات آن ممکن است فاجعه آمیز باشد. ما شاهد بودیم که در جمهوری کنگو در 2012 و سایر مکان ها در آفریقا شیوع مجدد، نیمی از مبتلایان را به هلاکت رساند. پاسخ اضطراری مناسب به وسیله جامعه بین المللی موجب توقف اپیدمی شکوفا گردید. اما این رویداد  فکر  عواقب بالقوه  ناکامی درامحای فلج اطفال را پیش می آورد، در حالیکه فرصت مبارزه با آن را داریم . امسال در سه کشوری که نام  بردم حدود 100 نفر از راه این بیماری که به آسانی قابل پیشگیری است فلج شدند. بر اساس هشدار متخصصان اپیدمی سازمان ملل متحد اگر جلوی این بیماری گرفته نشود ممکن است بر اثر شیوع مجدد یک میلیون انسان که بسیاری از آنان کودکان یعنی آسیب پذیرترین آسیب پذیرها هستند طی یک دهه فلج شوند.

این تهدید موجب بی خوابی شبانه من می شود زیرا می دانم حل آن چقدر آسان است. اینجانب و همسرم شخصا به همراه  ده ها میلیون کارمند دولتی، اعضای "روتاری اینترنشنال"، داوطلبان و رهبران سیاسی و مذهبی (بدون نامبردن از والدین) که برای دهه ها به منظور تضمین حفاظت از هر کودک تلاش نموده اند، نوزادان را در آسیا و آفریقا واکسینه کردیم. اخیرا دیداری از هند داشتیم  که دو سال قبل میزبان نیمی از کودکان مبتلا به فلج اطفال بود. ضمن تشکر از اقدام منسجم هندوستان، حالا ما قادریم تا نخستین سال بدون فلج اطفال را در تاریخ هند جشن بگیریم.

اقدامات مشابهی درسه کشوری که فلج اطفال هنوز در آنجا قربانی می گیرد در دست انجام است. گوودلاک جاناتان رئیس جمهور نیجریه، یوسف گیلانی نخست وزیر پاکستان و حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان هریک شخصا بر تلاش های ملی کشور هایشان نظارت    می کنند. نیجریه متعهد شده بخشی از سرمایه خزانه خود را برای مبارزه با این بیماری تخصیص دهد و امحای فلج اطفال در هر سه کشوربستگی زیاد به منابع دولتی دارد. اما این به تنهایی کافی نیست. جامعه بین المللی می تواند با حرکتی مصمم فلج اطفال را یک بار برای همیشه ریشه کن نماید. در عین حال برای انجام این هدف نیاز به سازماندهی و تعهد برای منابع مالی مورد احتیاج است.   

سازمان ملل متحد همواره با شریک خود "روتاری اینترنشنال" نهضت جهانی را فعال نموده است. کارگزاری های تخصصی ما شدیدا در حال تلاش برای کمک به کودکان هستند شامل آنانی که در اردوگاه های پناهندگان به سر می برند یا دچار وضعیت اضطراری مانند بلایای طبیعی و گرسنگی هستند. ممکن است مشکل باشد اما قابل اجرا است. برای مثال سومالی تحت تاثیرهر مشکل طبیعی و انسانی که بشر می تواند فکر آن را بکند قرار داشت اما نه فلج اطفال. آخرین مورد این بیماری در سومالی در سال 2007 مشاهده شد. باید تا حدودی از زنان محلی سومالی تشکر نمود که با پوشیدن لباس زرد روشن به جوامع خود رفته و قطرات واکسن را توزیع کردند.

کارکنان خط مقدم مبارزه با فلج اطفال به اندازه کافی ایثارگرند. اما آنان با کمبود منابع مالی مواجه هستند. ابتکار جهانی امحای فلج اطفال فقط نیمی از دو میلیارد دلار مورد نیاز برای تهیه واکسن  و استخدام کارمند برای اعزام به آخرین مکان های آلوده به این بیماری را در اختیار دارد. اگر تجهیزات مناسب موجود باشد، می توان در نبرد علیه فلج اطفال پیروز شد.  اگر جامعه بین المللی منافع را درک نماید و منابع را تخصیص دهد، می توانیم جنگ علیه فلج اطفال را برای همیشه و به گونه ای دائمی برنده شویم.

حالا زمان حساسی است. اگر دو میلیارد دلار سرمایه گذاری نماییم یعنی این یک میلیارد دلار کمبود را جبران کنیم، می توانیم برای جهان تقریبا 40 تا 50 میلیارد دلار در زمینه درمان تا سال 2035 ، بدون احتساب نجات جان تعداد بسیاری جوان، صرفه جویی نماییم. زمانیکه وزرای سلامت کشور های جهان در ژنو اواخراین ماه گردهم بیایند وضعیت اضطراری سلامت عمومی را اعلام می نمایند و ازجهان می خواهند  به تهدید بازگشت فلج اطفال پاسخ دهد. هنگامی که سران گروه 8 در کمپ دیوید ملاقات کنند،  باید آگاه باشند که چه رخ خواهد داد یعنی این فرصت بزرگ برای اقدام به نفع مردم جهان را درک نمایند.

به دنبال این جلسات به زودی نشست های دیگری نیز برگزار خواهد شد: اجلاس سالانه گروه 20 در مکزیک، کنفرانس ریو +20 در برزیل و اجلاس اتحادیه اروپا در بلژیک. امیدوارم فلج اطفال در دستور کار این نشست ها باشد.اینجانب از تمامی رهبران در هر جا می خواهم هم اکنون برای حفاظت از نسل های آینده اقدام نمایند. با ارائه کمک مالی به طرح جهانی اقدام اضطراری علیه فلج اطفال طی دو سال آینده، می توانیم تهدید فلج اطفال را به خاطره ای قدیمی و از یاد رفته  تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha