ادراک پریشی اشیا یکی از اختلال‌های نادر است که در آن فرد نمی‌تواند اجسام را با دید تشخیص دهد. به طور مثال در بیماری با نام مستعار اس.‌ام. وی یک سازدهنی را با یک ماشین صندوق پول اشتباه گرفت.

سلامت نیوز : پژوهشگران دانشگاه‌های کارنگی ملون و پرینستون مغز اس.‌ام. را مطالعه کردند و کشف نمودند که مغز وی نه تنها در بخشی از نیمکره راست که در یک حادثه رانندگی آسیب دیده بود، بلکه در نیمکره دست نخورده چپ نشانه‌های آسیب دیدگی وجود داشت. آن‌ها اسکن اف.‌ام. آر. آی. بر روی این بیمار انجام دادند و دستاوردهای مطالعه خود را در مجله علمی نرون منتشر نمودند. قسمتی از مغز که تصویر‌ها در آن پردازش می‌شود قشر (کورتکس) بینایی نام دارد، که در اس.‌ام. و افراد آزمودنی عادی مشابه بود. اما، در ناحیه‌ای که اس.‌ام. جراحت داشت کنش‌های مغزی کمتری مشاهده می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ مارلین بهرمان، یک عصب‌شناس کارنگی ملون و از نویسندگان اصلی این مقاله گفت: مشکل این نبود که مغز او به ورودی‌های دیداری اصلا واکنش نشان نمی‌داد، بی‌شک این کار را می‌کرد. مشکل بیشتر این بود که مغز وی قادر نبود آن ورودی‌های دیداری را به یک شیئی شناخته شده مانند ساز دهنی به گونه یگانه‌ای منتسب نماید.
اما، شگفت آور‌ترین یافته این پژوهش کنش‌های غیرعادی در بخشی از نیمکره چپ مغز بود که‌‌ همان ناحیه کوچک در سمت راست دچار آسیب دیدگی بود. به گفته بهرمان این به ما این ایده را داد که برای مشاهده و تشخیص اشیاء این گونه همکاری میان دو نیمکره ضروری است. دکتر بهرمان عقیده دارد: با درک اینکه دقیقا کدام ناحیه‌های مغز تحت تاثیر قرار دارند، شاید بتوان روزی وسیله‌ای ساخت که بتواند به بیمارانی که مبتلا به این گونه اختلال‌های شناخت دیداری هستند کمک نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha