چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 48679

بیماران خاص اغلب به بیماری‌های سیستماتیک مبتلا می‌شوند به همین منظور‌، کنترل عفونت دهان و دندان در این بیماران بسیار ضروری است و باید تعامل دو جانبه‌ای را با دندانپزشک داشته باشند. بر اساس آمارهای موجود، متاسفانه ‌بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های خاص از سلامت دهان و دندان خود غافل هستند.

چند نکته بهداشتی در مراجعات دندانپزشکی بیماران خاص
سلامت نیوز : طبق نظر کار‌شناسان، ‌بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در بعضی از بیماران خاص تشدید شده و همین امر مبتلایان را نیازمند حمایت و دریافت هر چه بیشتر خدمات دندانپزشکی می‌کند.

دکتر منصوره میرزایی، مدیرگروه بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص وضعیت سلامت دهان و دندان در مبتلایان به بیماری‌های خاص گفت: نکته بسیار مهم در مورد همه بیماران خاص‌، عدم پنهان کاری و درمیان گذاشتن نوع بیماری با دندانپزشک مراجع است تا هم پزشک معالج و هم بیمار در رابطه‌ای دو طرفه، ‌روند درمان را به خوبی سری کنند.این متخصص ترمیمی، ‌ با اشاره به وضعیت مراجعه بیماران هموفیلی به مطب‌های دندانپزشکی، گفت: درمان این بیماران نیاز به دقت و رعایت نکات بهداشتی وی‍ژه دارد به طوری که هر نوع تزریقی برای این افراد، ‌ باید بر اساس اصول بهداشتی صورت گیرد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ میرزایی در ادامه اظهار داشت: بیماران هموفیلی قبل ازهر نوع عمل جراحی دهان و دندان باید ۴۸ ساعت از مصرف داروهای رقیق کننده بپرهیزند تا روند بیماری و درمان دندان‌ها دچار تداخل و مشکل نشوند. مدیر گروه بخش ترمیمی دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطر نشان کرد: بعد از کشیدن دندان در مبتلایان هموفیلی، ‌برای جلوگیری از خون ریزی در حفره دندان‌ها باید از ماده خاصی استفاده شود که رعایت این نکته نیز بسیار ضروری است

خونریزی پس از رویش دندان شیری‌، شایع‌ترین علت مراجعه هموفیلی‌ها
علاوه بر این، بر اساس پژوهش انجام شده در دانشکده دندانپزشکی مشهد، سن شایع ظهور اولین علائم بیماری هموفیلی در افراد مورد مطالعه بین ۶ تا ۱۲ ماهگی ذکر شده است و در ۶/ ۴۷درصد بیماران مورد مطالعه سابقه ابتلا فامیلی علت ابتلا عنوان گردید. شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک به علت خونریزی در حین رویش یا از دست رفتن اولین دندان شیری بوده است. در این میان ۴۰درصد افراد مورد مطالعه مبتلا به عفونت ویرال HBV یا HCV بودند. شاخص سلامت دندان‌ها (DMFT) در افراد هموفیل مورد مطالعه بطور مشخص با افزایش سن رقم بالاتری را نشان داد (۵/۲±۲/۶ در ۱۲-۷ ساله‌ها و ۲/۳±۱/۱۳ در ۲۵ ساله و بزرگتر) و ۴۲درصد افراد مورد مطالعه دارای DMFT بالا‌تر از ۱۰ بودند و شاخص التهاب لثه (MGI) با بالا رفتن سن افزایش معنی داری را نشان داد به نحوی که در افراد ۲۵ سال و بیشتر ۷/۶۶درصد التهاب درجه ۳ در ناحیه لثه داشتند.بر اساس نتایج این بررسی و با توجه به نامطلوب بودن شاخص‌های سلامت دندانی و لثه‌ای در افراد مبتلا توجه به امر بهداشت دهان و دندان، پیشگیری و کنترل‌های مکرر خصوصاً در این افراد امری ضروری است و می‌تواند در جلوگیری از بروز مشکلات دندانی و خونریزی‌های متعاقب آن و درمانهای پیچیده نقش بسزایی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha