در حال حاضر تحقیقاتی که در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در زمینه شبیه سازی یا همانند سازی صورت گرفته است در بخش حیوانی بوده و هم اکنون تحقیقات شبیه سازی درمانی در حال انجام است نه شبیه سازی انسانی.

تلاش محققان پژوهشکده رویان در شبیه سازی درمانی

دکتر احمد وثوق - معاون پشتیبانی و امور مجلس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در گفتگو با مهر افزود: شبیه سازی درمانی در درمان بیماری های انسان بکار می رود و در واقع از تکنولوژی همانندسازی برای درمان بیماری ها در آینده استفاده می شود.

دکتر محمد نصر اصفهانی - رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان نیز در گفتگو با مهر در تشریح شبیه سازی درمانی یادآور شد: در شبیه سازی درمانی این تکنیک مورد استفاده قرار می گیرد که به عنوان مثال تخمک یک حیوان انتخاب می شود و سلول های بنیادی آن در زمان بلاستوسیست جداسازی می شود.

وی افزود: پس از جداسازی این سلول ها به سلول های دیگری مانند سلول های عصبی، چشم و قلب و دیگر اعضای بدن قابل تمایز داده می شوند و در واقع سلول هایی بدست می آید که از نظر ژنتیکی مشابه موجود زنده دهنده سلول ابتدایی است و دوباره قابل پیوند به همان موجود زنده است.

رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان تأکید کرد: محققان پژوهشکده رویان در حال تحقیقات اولیه در این زمینه و بهینه سازی شرایط برای انجام این شبیه سازی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع پس از اتمام تحقیقات می توان از این تکنیک برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد.

نصر اصفهانی گفت: پژوهشکده رویان توانسته است سال گذشته به تکنولوژی شبیه سازی گوسفند دست پیدا کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha