نتایج تحقیقات محققان آمریکایی نشان می دهد که میدان های مغناطیسی می توانند برای تنظیم دمای برخی از مواد مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین از این میدانها می توان برای ساخت یخچالهای بدون آلودگیهای زیست محیطی استفاده کرد.

نسل آینده یخچالهای زیستی با استفاده از میدانهای مغناطیسی

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازمهر، تحقیقات وزارت انرژی آمریکا در پروژه ای که با همکاری لابراتوار ملی آرگون انجام شده، حاکی از آن است که آلیاژهای فلزات مرکب می توانند در داخل میدان های مغناطیسی ، درجه دما را تغییر دهند. به این حالت "اثر مغناطیس گرمایی" می گویند.

این تحقیقات که در مجله  Physical Review Letters منتشر شده است، می تواند منجر به تولید نسل جدیدی از یخچال های بدون آلودگی های زیست محیطی شود.

این مواد جدید که برپایه آلیاژهای عنصر فلز گادولینیوم، ژرمانیوم و سیلیسیوم استوار شده اند، یک اثر مغناطیس گرمایی دور از انتظاری از خود نشان می دهند.

مرحله آزمایشی این آلیاژ به کمک "منبع فوتون پرقدرت آرگون" که یکی از منابع پرقدرت اشعه ایکس برای انجام تحقیقات است، انجام شد.

بنابراین گزارش، این محققان با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس قطبی شده ، مغناطیس یونهای گادولینیوم و ژرمانیوم را مورد مطالعه قراردادند و تغییرات ساختار مغناطیسی این آلیاژ را مشاهده کردند و به نقش یونهای غیرمغناطیسی ژرمانیوم و سیلیسیوم پی بردند.

این کشف شگفتی این محققان را برانگیخت. چراکه ژرمانیوم خاصیت مغناطیسی ندارد ، اما هنگامی که میان اوربیتال های اتمی این ماده با اوربیتال های عنصر گادولینیوم پیوند برقرار می شود، این پیوند در مدت چرخش به دور آلیاژ ژرمانیوم و سیلیسیوم تغییر کرده و باعث اثر مغناطیس گرمایی می شود.

با محاسبات انجام شده روی ساختار الکترونیکی و این نتایج جدید ، محققان اظهار داشتند که اوربیتال های ژرمانیوم مغناطیس شده به عنوان پل های مغناطیسی میان یونهای گادولینیوم عمل می کنند. در این حالت ، دمایی که در آن آزمایش انجام می شود، تغییر می کند.

این دانشمندان امیدوارند از این روش برای تولید یخچال های زیستی استفاده کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha