سلامت نیوز :  طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت ، صندوق کودکان ملل متحد، صندوق جمعیت ملل متحد و بانک جهانی در بیست سال گذشته شمار زنان و کودکانی که بدلیل مشکلات بارداری جان می بازند حدود 50درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد کتر باباتونده اوسوتیمهین ، مدیر اجرائی صندوق جمعیت ملل متحد اظهار داشت :" من خیلی خوشحالم که تعداد زنانی که بدلیل بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند درحال کاهش است.  این کاهش نشان دهنده این نکته است که تلاش های کشورها و حمایت صندوق جمعیت ملل متحد و دیگر شرکای فعال درزمینه توسعه نتیجه بخش بوده است.  اما ما نمی توانیم در این نقطه توقف کنیم.  تلاش ما باید تا تحقق این مسئله که هربارداری خواسته و هرزایمان ایمن گردد ادامه یابد. "

گزارش " پیشرفت های حاصله در مرگ و میر مادران : 2010- 1990 که چهارشنبه در    نیویورک انتشار یافت حاکی ازاین نکته است که از سال 1990 تا سال 2010 ، شمار سالیانه مرگ مادران از 543 هزار به 287 هزار و کاهشی 47 درصدی رسیده است – درحالیکه دستیابی به این پیشرفت قابل ملاحظه تقریبا درتمامی نقاط دنیا بدست آمده است ، بسیاری از کشورها منجمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا قادر به دستیابی به اهداف آرمان های توسعه هزاره بمنظور کاهش 75 درصدی مرگ مادران تا 75 درصد از سال 1990 تا 2015 نخواهند بود.

درهر دو دقیقه ، یک زن بدلیل مشکلات ناشی از بارداری جان خود را ازدست می دهد.  چهار دلیل رایج این مسئله : خونریزی شدید پس از زایمان ، عفونت ها، فشار خون بالا درزمان بارداری و سقط جنین غیر ایمن است.  نود و نه درصد از مرگ ومیر مادران درکشورهای درحال توسعه صورت می گیرند و این درحالی است که با مداخلات موثر اکثرا قابل پیشگیری هستند.

دکتر اوسوتیمهین همچنین اظهار داشت که " ما دقیقا می دانیم که چگونه می توان از این اتفاقات پیشگیری نمود:  دسترسی به برنامه تنظیم خانواده بطور داوطلبانه ، حمایت از کارکنان بهداشتی با مهارت های مامائی و اطمینان از دسترسی به فوریت های مراقبت های بارداری در زمان وقوع مشکلات .  این برنامه ها نشان داده اند که می توان زندگی ها رانجات بخشید و دستیابی به هدف 5 از آرمان های هزاره را تسریع نمود.

نابرابریهائی در میان کشورها و منطقه های مختلف وجود دارند.  یک سوم مرگ و میر مادران فقط در دو کشور بوقوع می پیوندند- درسال 2010، تقریبا بیست درصد از مرگ ها             ( 56،000) در کشور هند و 14 درصد آن (40،000) در کشور نیجریه صورت گرفت.  ازمیان 40 کشور با بالاترین نرخ مرگ مادران ، 36 کشور در منطقه جنوب صحرای آفریقا قراردارند.

همچنین ، درمنطقه  آسیای شرقی که بیشترین درصد پیشرفت در پیشگیری از مرگ مادران صورت گرفته است ، نرخ 84 درصدی استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری درمقابل نرخ 22 درصدی در جنوب صحرای آفریقا ، منطقه ای که بیشترین نرخ مرگ مادران را دارد،  قرار می گیرد.

دکتر اوسوتیمهین اظهار داشت :" هر سال ، بیش از یک چهارم از یک میلیون زن همچنان در زمان بارداری و زایمان جان می بازند و بیش از 215 میلیون زن با کمبود دسترسی به لوازم مدرن پیشگیری روبرو هستند. پاسخ به نیاز خدمات داوطلبانه تنظیم خانواده نه تنها حقوق این زنان را برآورده می سازد بلکه باعث کاهش یک سوم از مرگ و میر مادران می گردد.این روش ها بسیار موثرو کم هزینه درزمینه بهداشت عمومی می باشد.

 

این گزارش همچنین یاد آور می شود که :

·        در سال 2010، نرخ مرگ و میر مادران درجهان 210 مرگ در 100 هزار تولد زنده اعلام شده بود.  منطقه جنوب صحرای آفریقا بالاترین نرخ مرگ ومیر مادران را 500 مرگ و میر در 100 هزار تولد زنده داشت.

·        در جنوب صحرای آفریقا درصد خطر مرگ یک زن بدلیل عواقب ناشی از بارداری درطول زندگی خود 1 به 39 است.  در کشورهای آسیای جنوب شرقی  این درصد خطر 1 به 290 و در کشورهای پیشرفته 1 به 3800 است.

·        در میان کشورهای جهان ده کشور 60 درصد از مرگ و میر مادران را تشکیل می دهند : کشور هند (56،000) ، نیجریه (40،000) ، جمهوری دموکراتیک کنگو (15،000) ، پاکستان ( 12،000) ، سودان (10،000) ، اندونزی (9،600)،  اتیوپی ( 9،000) ، جمهوری متحده تانزانیا (8،500)، بنگلادش (7،200) و افغانستان (6،400).

·        ده کشور تاکنون به هدف پنجم آرمان های هزاره با کاهش 75 درصدی درمرگ و میر مادران قبل از 2015دست یافته اند : بلاروس ،بوتان ، گینه ، استونی ، ایران ، لیتوانی ، مالدیو، نپال ، رومانی و ویتنام.

چالش بزرگی که در ارزیابی دقیق پیشرفت های حاصله درزمینه مرگ و میر مادران وجود دارد محدودیت در دسترسی به داده های دقیق و مورد اطمینان است.  در بسیاری از کشورهای در حال توسعه تعداد مرگ های مادران به درستی ثبت نمی شوند بخصوص در زمانی که مرگ در خانه اتفاق می افتد.این نکته درتهیه و تحلیل گزارش منتشره درنظر گرفته شده است.

دکتر اوسوتیمهین همچنین اظهار داشت : آمارهای جدید منتشر شده نشانگر پیشرفت هائی است که در جهان در مرگ و میر مادران صورت گرفته اند و کیفیت داده ها نیز درحال بهبود است و نیز نشان می دهند که فعالیت های سازمان ملل بطور دسته جمعی وضعیت زنان و دختران را درسراسر جهان بهبود می بخشد.

***

رهبران جهان از تقریبا تمامی کشور ها که در سال 2000در اجلاس  مجمع عمومی با عنوان اجلاس هزاره شرکت کرده بودند، اعلامیه هزاره ملل متحد را به تصویب رساندند، سندی که  8 آرمان بلند پروازانه از آن بر گرفته شد. سال 2015 به عنوان سال هدف برای دستیابی به این آرمان های توسعه هزاره در نظر گرفته شده که عبارتند از: ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید،محقق ساختن  آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای  برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان ، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران ،جلوگیری از گسترش بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری ها، حصول اطمینان  از پایداری محیط زیست وایجاد مشارکتی جهانی برای توسعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha