پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 48732

سازمان ملل متحد اعلام كرد: جمهوری اسلامی ایران موفق شده است پیش از مهلت تعیین شده 2015، به یكی از آرمانهای توسعه هزاره یعنی كاهش 75 درصدی مرگ و میر مادران دست یابد.

مرگ و میر مادران در ایران 75 درصد كاهش یافت
سلامت نیوز : بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، صندوق كودكان ملل متحد، صندوق جمعیت ملل متحد و بانك جهانی در 20 سال گذشته شمار زنان و كودكانی كه به دلیل مشكلات بارداری جان باختند حدود 50درصد كاهش یافته است.

این گزارش حاكی از آن است كه تا سال 2012 ، 10 كشور ایران، بلاروس ، بوتان، گینه ، استونی، لیتوانی، مالدیو، نپال، رومانی و ویتنام موفق شده اند میزان مرگ و میر مادران را 75 درصد كاهش دهند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ دكتر 'باباتونده اوسوتیمهین' مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد با ابراز خرسندی از كاهش تعداد مرگ و میر زنان به دلیل بارداری و زایمان اظهار داشت: 'این كاهش نشان می دهد تلاش های كشورها و حمایت صندوق جمعیت ملل متحد و دیگر شركای فعال درزمینه توسعه نتیجه بخش بوده است. اما ما نمی توانیم در این نقطه توقف كنیم. تلاش ما باید تا تحقق این مسئله كه هربارداری خواسته و هرزایمان ایمن شود ، ادامه یابد. '

گزارش ' پیشرفت های حاصله در مرگ و میر مادران : 2010- 1990' كه روز چهارشنبه در نیویورك انتشار یافت حاكی ازاین نكته است كه از سال 1990 تا سال 2010 ، شمار سالیانه مرگ مادران از 543 هزار به 287 هزار رسیده است ، درحالی كه دستیابی به این پیشرفت قابل ملاحظه تقریبا درتمامی نقاط دنیا به دست آمده است .بر اساس گزارش های منتشر شده ، درهر دو دقیقه ، یك زن به دلیل مشكلات ناشی از بارداری جان خود را ازدست می دهد. خونریزی شدید پس از زایمان ، عفونت ها، فشار خون بالا درزمان بارداری و سقط جنین غیر ایمن از جمله دلایل مرگ و میر مادران است.

99 درصد از مرگ ومیر مادران دركشورهای درحال توسعه رخ می دهدو این درحالی است كه با مداخلات موثر اكثرا قابل پیشگیری هستند.دكتر اوسوتیمهین دسترسی به برنامه تنظیم خانواده به طور داوطلبانه ، حمایت از كاركنان بهداشتی با مهارت های مامائی و اطمینان از دسترسی به فوریت های مراقبت های بارداری در زمان وقوع مشكلات از جمله اقداماتی است كه می تواند مانع از مرگ و میر مادران شود.براساس این گزارش هند و نیجریه دارای بیشترین آمار مرگ و میر مادران در سال 2010 بوده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha