رئیس مركز ترك اعتیاد تهران با بیان اینكه آینده روش متادون درمانی معتادان در كشور مبهم است، هشدار داد: مصرف ماده محرك« شیشه » بشدت در بین معتادان كشور در حال گسترش است.

محمد اسماعیل علیپور در گفت و گو با فارس، افزود: مشكلی كه در زمینه درمان معتادان در كشور وجود دارد اطلاع رسانی دیر هنگام در مورد وضعیت و خطرات مواد مخدر شایع در كشور است به عنوان مثال هشدارهای لازم به جامعه در مورد خطرات ماده مخدر كراك پس از دو سال آغاز شد كه گر چه بسیار موثر بود اما زمان زیادی را به همین علت از دست دادیم.
وی افزود: اكنون نیز مدتی است مصرف ماده صناعی و محرك شیشه بشدت در بین معتادان رو به افزایش است و به خصوص معتادانی كه با روش متادون درمانی مصرف مواد مخدر سنتی را كنار می گذارند به مصرف ماده محرك شیشه روی می آورند و این خطری است كه بشدت نگران كننده است.
وی با ارزیابی از گسترش روش درمان معتادان با متادون گفت: این روش یكی از برنامه های موفق ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه كنترل اعتیاد محسوب می‌شود و به وضوح تاثیر مثبت آن را در درمان و نجات معتادان در كشور می‌بینیم كه گر چه بیش از دو سال از زمان شروع این روش نمی‌گذرد اما در سال 85 و بخصوص امسال به خوبی گسترش یافته است.
وی ادامه داد: روش متادون درمانی در واقع جایگزین كردن یك دارو به جای ماده مخدر برای معتادان است كه چند فایده مهم دارد، اول اینكه رابطه مالی معتاد با قاچاقچیان مواد مخدر را قطع می‌كند و به این ترتیب معتادان آسیب مالی كمتری را متحمل می‌شوند.
وی گفت: كاهش آسیبهای مالی به معتادان زندگی خانوادگی آنها را نیز بهبود می‌بخشد و به این ترتیب شاهد كاهش آسیبهای اجتماعی مانند سرقت، فروش اموال خانه، درگیریهای خانوادگی، طلاق و آسیبهای بعدی بچه‌های طلاق در بین خانواده‌های معتادانی كه روی درمان با متادون آمده‌اند هستیم.
علیپور افزود: مصرف داروی متادون به جای مواد مخدر معتادان تزریقی را از تزریق با سرنگ آلوده رها می‌كند و به این ترتیب خطر شیوع ایدز و هپاتیت در گروه معتادان تزریقی كاهش می‌یابد و به این ترتیب سالانه میلیاردها تومان فقط به خاطر كاهش این نوع بیماریها در كشور صرفه جویی می‌شود.
وی گفت: حسن مهم دیگر طرح متادون درمانی این است كه فرد معتاد به جای اینكه هر روز با فروشندگان مواد مخدر و سایر معتادان یا افراد بزهكار سر و كار داشته باشد با تیم درمانی شامل پزشك، روانپزشك و روانشناس رو به رو می‌شود و به این ترتیب رفته رفته آموزشهایی می‌گیرد كه در زندگی او موثر است.
رئیس مركز ترك اعتیاد تهران ادامه داد: معتادانی كه تحت این نوع درمان قرار می‌گیرند بسرعت ظاهر و قیافه شان عوض می‌شود‌، بسرعت وارد چرخه زندگی عادی می‌شوند و مشكلات شغلی آنها در محل كار نیز رفع می‌شود.ضمن اینكه خانواده آنها نیز احساس بد گذشته را نسبت به این افراد نخواهند داشت و به طور كلی بهداشت روانی در خانواده این افراد به مراتب بالاتر می‌رود.
وی گفت: این طرح البته نقاط ضعفی هم دارد كه باید رفع شود از جمله اینكه با وجود توزیع 6 ماهه شربت متادون در سال 85 ناگهان در اواخر سال اعلام كردند كه شربت متادون غیر استاندارد است و جمع شد و این مسئله تبعاتی را برای معتادان تحت درمان داشت.
علیپور افزود: مسئله دیگر این است كه با وجود تاثیر غیر قابل انكار این ماده برای درمان معتادان تزریقی و هروئینی در مورد معتادان به تریاك معلوم نیست كه مصرف این ماده تا كی باید ادامه پیدا كند و به طور كلی آینده مصرف متادون و ترك این ماده مبهم است، البته ممكن است فردی تا آخر عمر نیازمند مصرف متادون باشد اما در مجموع مصرف این ماده نباید طولانی شود و هر 6 ماه یكبار باید برای ترك مصرف متادون تلاش شود.
وی گفت: باید ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه هایی را تدوین كند كه مشخص شود، روش متادون درمانی تا چه اندازه و چه مدت برای معتادان به تریاك مفید است و مثلا باید مشخص شود كه یك جوان 18 ساله تریاكی تا كی باید متاون مصرف كند.
وی افزود: در كشورهای غربی روش متادون درمانی تاثیر مثبت و آشكاری داشته است اما در این كشورها بیش از 90 درصد معتادان مصرف كننده هروئین هستند در حالی كه در كشور ما هنوز بیش از نیمی از معتادان تریاكی هستند.
علیپور ادامه داد: برنامه‌ریزان برنامه‌های درمان اعتیاد در كشور باید اندكی از پشت میزهای خود بیرون بیایند و وضعیت اجرای برنامه‌ها در مراكز ترك اعتیاد را ببینند و با مشاهده معتادان نتیجه این برنامه‌ها را ارزیابی كنند، بخصوص اینكه 90 درصد معتادان تحت متادون درمانی در صورت ترك این ماده دوباره به مصرف مواد مخدر بر می‌‌گردند.
وی گفت: نباید موفقیت نسبی متادون درمانی موجب حذف بقیه روشهای درمان اعتیاد مانند روش سم زدایی (ROD) شود، روش سم زدایی هم در صورتی كه با نظارت انجام شود نتیجه بخش است و باید تحقیقات علمی در مورد روشهای دیگر درمان اعتیاد هم انجام شود زیرا این روش به خصوص برای معتادان جوان روش مناسبی برای درمان است و نباید كنار گذاشته شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha