جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 48748
سلامت نیوز: زایمان در زنان مختلف متفاوت است و تعیین زمان دقیق آن واقعا ممكن نیست. زایمان را بیشتر باید یك فرآیند دانست نه یك اتفاق سریع؛ فرآیندی كه در آن تغییرات متعدد فیزیولوژیكی در بدن شما دست به دست هم می‌دهند تا كودك را به دنیا بیاورند. اگر واقعا زمان زایمان شما فرارسیده باشد یك یا چند مورد از پنج مورد زیر اتفاق خواهد افتاد:

    دهانه رحم شما هرچه بیشتر نازك و نرم می‌شود (كه به آن افاسمان یا Effacement می‌گویند) همچنین تا ده سانتی‌متر بزرگ و متسع می‌شود (كه به آن دیلاتاسیون یا Dilatation می گویند).
    انقباضاتی به صورت منظم رُخ می‌دهند كه فاصله زمانی بین آنها به تدریج كمتر می‌شود، مدت زمان هر كدام افزایش پیدا می‌كند و شدت آنها نیز به تدریج زیادتر می‌شود.
    شما ممكن است كمردرد مداوم داشته باشد كه غالبا همراه با احساس گرفتگی عضلانی است؛ مشابه آنچه قبل از قاعدگی احساس می‌شود.
    ممكن است "نمایش خونی" یا Bloody Show داشته باشید: یك ماده موكوسی یا لزج مایل به قهوه‌ای یا خونابه ای از شما خارج می‌شود. اگر این پلاگ موكوسی یا مخاطی كه دهان? رحم را می‌بندد از رحم شما خارج شود زایمان ممكن است بسیار نزدیك باشد، یا ممكن است هنوز چند روز با زایمان فاصله داشته باشید. به هر حال این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای بر این مطلب باشد كه بدن شما در حال طی كردن روند طبیعی خود برای زایمان است.
    كیسه آب شما پاره می‌شود؛ البته این اتفاق در صورتی نشاندهنده نزدیك بودن زایمان است كه همراه با بروز انقباضات باشد.

چه زمانی باید با دكتر یا مامای خود تماس بگیرم؟

احتمالا شما و ماما یا پزشكتان درباره اینكه وقتی زمان زایمان فرا می رسد، چه باید بكنید، صحبت كرده‌اید. اما اگر فكر می‌كنید زمان آن فرا رسیده است خجالت نكشید و زنگ بزنید. پزشكها و ماماها به این قضیه عادت دارند! خانمهایی كه شك دارند زمان زایمانشان فرارسیده است یا كسانی كه به راهنمایی‌شان نیاز دارند دائماً به آنها زنگ می‌زنند؛ در واقع این قضیه بخشی از شغل آنهاست. واقعیت این است كه پزشك یا ماما می‌تواند از روی لحن صدای شما و حرفهایی كه می‌زنید چیزهای زیادی را بفهمد و به شما بگوید چه باید بكنید؛ پس مكالم? تلفنی واقعا می‌تواند به شما كمك كند. پزشك شما می‌خواهد بداند كه انقباضات با چه فاصل? زمانی از هم رُخ می‌دهند، آیا می‌توانید در زمانی كه یكی از این انقباضات را تحمل می‌كنید حرف بزنید یا نه و یا دیگر نشانه‌های احتمالی را نیز بفهمد.

اگر كیسه آب شما پاره شد یا اگر شك دارید كه مایع آمنیوتیك از شما خارج می‌شود با پزشك یا مامای خود صحبت كنید. او همچنین از شما خواهد پرسید كه این اتفاق چه زمانی افتاده است و مایع یا ترشحاتی كه دیده‌اید چه رنگی بوده است. همچنین اگر یكی از موارد زیر اتفاق افتاده است حتما به او بگویید:

اگر تحرك كودك كمتر شده است؛

اگر خونریزی واژن دارید (مگر اینكه صرفاً كمی مخاط خونی دیده باشید)؛

و اگر تب، سردردهای شدید، تغییر بینایی یا درد شكمی دارید.

اگر مورد دیگری هم هست كه شما را نگران می‌كند می توانید با ماما یا پزشك خود در میان بگذارید.
در ابتدای شروع درد زایمان چه كار باید بكنم؟

در این زمان نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات حائز اهمیت است. به صورت متناوب بنشینید و راه بروید یا یك دوش گرم بگیرید تا دردهای شما را آرام كند و اگر می‌توانید كمی استراحت كنید تا برای زایمان آماده شوید.

آیا ممكن است انقباضاتی رُخ بدهند اما در واقع هنوز زمان زایمان فرا نرسیده باشد؟


بله. در مواردی ممكن است درد زایمان به صورت كاذب رُخ دهد. در این مواقع دهان? رحم شما بزرگ و متسع نمی شود (پزشك یا ماما می‌تواند با معاینه این مطلب را تشخیص دهد)، انقباضها نامنظم بوده و شدت آنها زیاد نمی شود و دردهایی كه در شكم یا پشت خود احساس می‌كنید با یك دوش گرم یا ماساژ به سادگی برطرف شوند.

آیا می‌توانم تشخیص دهم كه زایمان به زودی رُخ خواهد داد؟

ممكن است. هرچند شاید شما از جمله زنان خوشبختی باشید كه هیچ كدام از اتفاقات مهمی را كه در درون بدنتان رُخ می‌دهد متوجه نشوید اما بدن شما از یك ماه پیش از زایمان برای این فرآیند آماده می‌شود. در برخی از خانمها هنگامی كه زمان زایمان واقعی فرا می‌رسد دهانه رحم از قبل متسع و نازك شده است.

دیگر نشانه‌های زایمان شامل موارد زیر می‌شوند:

    كاهش درد (هنگامی كه سر كودك به طرف جایی در لگن كه برای زایمان مناسب است حركت می‌كند)
    افزایش ترشحات واژن
    بروز نمایش خونیBloody Show)): ترشحات مایل به قهوه‌ای یا خونابه ای
    انقباضهای بركستون هیكس( Braxton Hicks ):كه با فاصله زمانی كمتر و با شدت بیشتر رُخ می دهند.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha