جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 85 درصد خرابکاران اجتماعی (وندالها) زیر 25 سال سن دارند.

سلامت نیوز: یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 85 درصد خرابکاران اجتماعی (وندالها) زیر 25 سال سن دارند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با اشاره به پژوهش انجام شده توسط گروه آسیب شناسی اجتماعی بنیاد علوم رفتاری تاکید کرد: حضور خرابکاران اجتماعی در تمام جوامع و کشورها باعث بروز زیانهای مادی و فرهنگی شده و درکشور ما نیز وندالیسم به عنوان خرابکاری اجتماعی و در جایگاه یک ناهنجاری رفتاری باعث زیانهای مختلفی به اموال عمومی و خصوصی می شود.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: ضعف تربیت خانوادگی ، ضعیف بودن کنترلهای اجتماعی و کمبود آموزش مهارتهای زندگی از نگاه اجتماعی زمینه های بروز این ناهنجاری به شمار می روند.

به گفته ابهری، از نگاه رفتاری احساس ناکامی و اجحاف و خشم های دوران بلوغ و نوجوانی باعث بروز خرابکاری در وندالها می شود.

این استاد دانشگاه افزود: شعار نویسی روی در و دیوار ، تخریب تلفن عمومی و ایستگاه اتوبوس، آسیب به صندلیهای وسایل نقلیه عمومی مثل مترو ، کندن تبلیغات و آگهای ها وهچنین نصب آگهی های مختلف در محلهای غیر مجاز ، آسیب به آثار باستانی دراماکن عمومی ، شکستن درختان جوان و یا کندن یادگاری بر بدن آنها ازجمله نشانه های اصلی این انحراف رفتاری هستند.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری و مقابله با این پدیده، خانواده ها و آموزش و پرورش نقش اول را داشته و رسانه ای جمعی مخصوصا رادیو و تلوزیون و رسانه های نوشتاری نیز باید زیانهای این ناهنجاری را به جوانان یادآوری کرده و اهمیت نگهداری از اموال عمومی و اجتماعی را حتی در فیلمها و سریالها در جامعه مطرح کنند.

این متخصص علوم رفتاری گفت: تشدید مجازات افرادی که با نصب آگهی ها در مکانهای غیر مجاز باعث ایجاد آشفتگی بصری در شهرها می شوند می تواند اهرم اصلی پیشگیری قلمداد شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha