سلامت نیوز: مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضاء عنوان كرد: سالانه بین 10 تا 25 درصد بیماران نیازمند به اعضای مختلف پیوندی به دلیل نرسیدن به موقع عضو جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمدرضا مسجدی در نهمین مراسم بزرگداشت اعضاء (جشن نفس) كه با شعار «اهدای عضو، اهدای زندگی» در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در حال حاضر پیوند كبد در بیش از سه مركز، پیوند قلب در حداقل چهارمركز، پیوند ریه در دو مركز، پیوند پانكراس در سه مركز و پیوند مغز و استخوان در سه مركز آموزش درمانی كشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اكنون در جایگاه خوبی در خصوص پیوند اعضاء قرار داریم به گونه‌ای كه به لحاظ علمی و توان انجام كار می‌توانیم با مراكز معتبر منطقه و جهان رقابت كنیم. این در حالیست كه پیوند ریه هنوز در خاورمیانه به صورت جدی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: پیوند ریه بسیار سنگین است و نیاز به همكاری 16 تیم‌پزشكی تخصصی دارد.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینكه هم‌اكنون امكان انجام همه نوع پیوند در ایران وجود دارد، گفت: یك یا دو مركز در ابتدا عهده‌دار انجام این كار بودند اما اكنون شاهد پیشرفت و توسعه روزافزون مراكز آموزشی و درمانی هستیم كه می‌توانند عمل پیوند را به صورت تخصصی انجام دهند. به عنوان نمونه یكی از سخت‌ترین موارد پیوند، پیوند پوست است كه به تازگی در كشور ایران نیز آغاز شده است.

مسجدی در ادامه با اشاره به اینكه اكنون نزدیك به 18 هزار عضو منتظر دریافت پیوند هستند، عنوان كرد: خانواده‌هایی كه عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند می‌توانند با اعلام رضایت این آمار را به حداقل برسانند، البته باید گفت این روند روبه رشد است و نیاز به انجام فعالیت‌های فرهنگی وسیع‌تری دارد.

وی همكاری بیشتر جامعه پزشكی را نیز ضروری عنوان كرد و گفت: باید توجه داشت كه میان مرگ مغزی تا مرگ واقعی فاصله چندانی نیست، تیم‌های پزشكی نیز باید از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی توانمندی بیشتری در این خصوص كسب كنند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضاء به مطالعه‌ای كه در خصوص پیوند اعضا و تصمیم‌گیری در خصوص مرگ مغزی صورت پذیرفته است، اشاره كرد و گفت: در مورد تصمیم‌گیری در خصوص مرگ یكی از بستگان با فرض داشتن كارت اهدا در زمان حیات 84 درصد عنوان كرده بودند كه موافق اهدای عضو هستند در صورتی كه اگر عقیده متوفی را نمی‌دانستند 41 درصد موافق اهدای عضو بودند.

نهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضاء(جشن نفس) با حضور جمع كثیری از دریافت‌كنندگان اعضای پیوندی، خانواده‌های اهداكننده، جمعی از مسئولان كشور و نظام سلامت از جمله جواد شمقدری ـ معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ ، محمدعبده زاده ـ مدیر كل نظارت بر درمان و مواد مخدر سازمان دارو ـ و جمعی از هنرمندان كشور از جمله پروانه معصومی، ژاله علو، همایون ارشادی، محمد كاسبی، امین تارخ، شهاب حسینی و آناهیتا همتی به عنوان سفیران اهدای عضو در تالار امام خمینی (ره) دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha