با مقداری تامل در تبلیغات و زیرنویس‌های همیشگی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان این‌گونه به نظر می‌رسد که ایرانیان در زندگی خود با چهار مشکل جدی مواجه هستند: قد،‌ وزن، اعتیاد و مسائل جنسی.

سلامت نیوز: با مقداری تامل در تبلیغات و زیرنویس‌های همیشگی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان این‌گونه به نظر می‌رسد که ایرانیان در زندگی خود با چهار مشکل جدی مواجه هستند: قد،‌ وزن، اعتیاد و مسائل جنسی.

 آمارهای جهانی حکایت از آن دارد که 97 درصد داروهای آنلاین تاییدنشده و فاقد مجوز بهداشتی هستند. هشداری جدی که این روزها بیش از هر زمان دیگری باید به آن توجه کرد؛ چراکه فروش داروها، تقویت‌کننده‌ها و مکمل‌های دارویی در اینترنت با چنان رشدی همراه بوده که غفلت در این زمینه ممکن است برای سلامت عمومی جامعه اثرات زیان‌باری داشته باشد. یک دسته از داروها و تقویت‌کننده‌هایی که بازار بسیار داغ و پرمشتری در اینترنت دارد داروهای جنسی است. داروهایی با تبلیغات اغواکننده و تضمین‌هایی که معلوم نیست کدام مرجع علمی آن‌ها را تایید کرده است. فروش و تبلیغات گسترده محصولات تقویت جنسی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها بازاری را راه انداخته که هشدار مسئولان داخلی را نیز در پی داشته است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، چند روز پیش بود که دکتر فرهاد اقطار مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با انتقاد از عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای به آمارها استناد و اعلام کرد که شبکه‌های ماهواره در سست شدن بنیان خانواده موثر بوده است و با ارائه آموزش‌های جنسی غلط و ارائه تبلیغات دروغین به رواج آسیب‌های اجتماعی در جامعه دامن زده‌اند.
 

اختلال جنسی: انکار در واقعیت، نسخه اینترنتی در خفا!
به گفته کارشناسان تبلیغات کالاهای جنسی در شبکه‌های ماهواره‌ای به یک تجارت چند ده میلیارد دلاری در سطح جهان تبدیل شده است. اگرچه نمی‌‌توان آمار درستی در مورد مبتلایان به اختلالات جنسی در ایران ارائه کرد اما برخی پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که در جوامع مختلف حداقل 20 درصد مردم از یکی از مشکلات جنسی رنج می‌برند که البته میزان شیوع آن با توجه به سن افراد متفاوت است. باتوجه به اینکه در حدود 50 میلیون نفر از 75 میلیون جمعیت ایران دوره بلوغ جنسی را پشت سرگذاشته‌اند، می‌توان تخمین زد مشکلات و اختلالات جنسی حدود 10 میلیون ایرانی را درگیر خود کرده باشد. البته باز هم تاکید می‌شود که این آمار تنها برآوردی از درصدهای جهانی است که نیاز است با روش‌های دقیق‌تر و علمی‌تر آمار قابل‌استنادتری از آن‌ها ارائه شود.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد؛ رییس انجمن علمی سلامت خانواده ایران در این رابطه با اختلالات جنسی در جامعه ایران معتقد است: «این روزها بسیاری از مردم که از این اختلال شایع رنج می‌‌برند، بی‌آنکه بتوانند راه علاجی برای آن پیدا کنند، به دلایل فرهنگی و اجتماعی، بیماری خود را مسکوت نگه می‌‌دارند و از عواقب آن که گاهی طلاق است، غافل هستند. طبیعی است در این شرایط چون عامه مردم به کارشناسان و متخصصان دسترسی ندارند عملاً منبع کسب آگاهی آن‌ها رسانه‌های ماهواره‌ای یا مجلات زرد خواهد بود که بیشتر داروهای غیرمجاز و ممنوع از طریق همین رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند. حقه‌ها و نیرنگ‌های این شبکه‌ها تمام‌شدنی نیست، اما کم نیستند افرادی که گول شبکه‌های ماهواره‌ای را نمی‌خورند و معتقدند هر دارویی باید به‌وسیله پزشک و پس از معاینه و تشخیص تجویز شود. شبکه‌های ماهواره‌ا‌ی برای متقاعد کردن این افراد حربه‌هایی دارند، آن‌ها با معرفی دستگاه‌های توانبخشی جنسی، القا می‌کنند که با خیال راحت می‌توان از این کالاهای پزشکی استفاده کرد.»

به گفته مسئولان و طبق آمارهای منتشرشده، درصد قابل‌توجهی از طلاق‌ها در جامعه به مسائل جنسی زناشویی بازمی‌گردد. گروهی از افراد نیز با علم به این مسئله و برای جلوگیری از ازهم‌پاشیدگی خانواده خود، رو به مصرف کالاها و محصولات تقویتی شبکه‌های ماهواره‌ای می‌آورند، اما انتخاب این مسیر، سرعت از هم‌پاشیدگی خانواده را به خاطر آموزش‌های غلط بیشتر می‌کند.
 

زیرنویس‌های معنادار و مشاوره‌های غیرعلمی
از سوی دیگر با مقداری تامل در تبلیغات و زیرنویس‌های همیشگی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان این‌گونه به نظر می‌رسد که ایرانیان در زندگی خود با چهار مشکل جدی مواجه هستند: قد،‌ وزن، اعتیاد و مسائل جنسی. البته برخی روان‌شناسان اعتقاد دارند جدا از موضوع اعتیاد که مسئله‌ای عینی و ملموس است، در سه زمینه دیگر ممکن است افراد مشکلی نداشته باشند و تنها تحت تاثیر جو این تبلیغات از وضعیت موجود خود ناراضی شوند. این نوع تبلیغات در فضای مجازی نیز به وفور دیده می‌شود. فروشندگان محصولات تقویتی جنسی به خاطر کم‌هزینه بودن تبلیغات در سایت‌ها و همچنین دسترسی آسان کاربران اینترنتی از طریق موتورهای جستجوگر به این سایت‌ها، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به این فضا اختصاص داده‌اند و حتی ضمن درج توضیحاتی در ذیل اجناس خود، شماره همراه یا شماره ثابتی نیز در اختیار کاربران قرار داده‌اند تا برای دریافت مشاوره بیشتر با آن‌ها تماس گرفته شود.
 

کالاهای بی‌نام‌و‌نشان و تضمین‌های آبکی
با وجود اینکه این سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای مدعی هستند که محصولاتشان از وزارت بهداشت مجوز دریافت کرده است، اما مسئولان این وزارتخانه بارها در موضع‌گیری‌های خود نسبت به عوارض این محصولات هشدار داده وگفته‌اند که «کالاهای جنسی‌ که در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شوند و مجوز وزارت بهداشت ندارند، قاچاق هستند و مصرف آن‌ها عوارض متعدد جسمی و روحی خواهد داشت که قابل‌ بازگشت هم نیست.» حتی درمواردی مصرف قرص‌های محرک و یا تقویتی جنسی موجب ایست قلبی و مرگ ناگهانی افراد شده است.
 

مثل یک سرماخوردگی ساده!
یکی از نکات قابل توجه در استفاده از این محصولات این است که فرد بیمار باید با پزشک معالج مشورت و در صورت تجویز پزشک از این دارو‎ها استفاده کند. اما تماس‌های خبرنگار قانون با دو فروشنده مختلف این محصولات در اینترنت، حکایت از آن داشت که آن‌ها نیازی برای مشورت با پزشک ندیده و معتقدند که بر اساس تجربیات کسب کرده در این راه و سوالاتی که از مشتری خود می‌پرسند از پزشک متخصص بهتر می‌توانند مشکل فرد را تشخیص و برای درمان او دارو تجویز کنند. یکی از آن‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز است پس از خرید دارو، با پزشک نیز در مورد آن مشورت کرد، می‌گوید:«دکتر رفتن دردی را دوا نمی‌کند و آنها تنها به فکر جیب خود هستند، اما افرادی مانند من که چندین سال مشغول فروش چنین محصولاتی هستند و با موارد مختلفی سروکار داشته‌اند به آسانی مشکل شما را تشخیص و دارویی تجویز می‌کنند که بعد از چندبار مصرف تاثیر واقعی آن را خواهید دید.»
فروشنده دیگری نیز اظهارات «همکار» خود را تایید می‌کند و می‌گوید: «زمانی که احساس سرماخوردگی می‌کنید بدون مراجعه به پزشک، خوددرمانی کرده و از داروهای مرتبط با آن استفاده می‌کنید یا زمانی که سردرد دارید از قرض ژلوفن استفاده می‌کنید. در رابطه با محصولات جنسی و تقویتی نیز همین‌ گونه است. فرد از مشکل خود اطلاع دارد و ما آن فرد را در خرید دارو یاری می‌کنیم. از این رو نیازی به مراجعه به پزشک نیست.»
 

نسخه‌پیچ‌های پول‌دوست
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد تفاوت قیمت یک محصول میان این دو فروشنده بود. در یک مورد خاص، هر دو فروشنده سن، وزن و دفعات رابطه جنسی زوج را در هفته، جویا و هر دو آن‌ها راه علاج مشکلی را که به قول آن‌ها همه مشتریانشان با آن دست‌به‌گریبان هستند را استفاده از یک قرص دانستند، اما یکی از آن‌ها محصول خود را 45 هزار تومان و دیگری همان محصول را با همان کیفیت 135 هزار تومان می‌فروشد. اختلاف قیمتی که حکایت از آن دارد که این افراد سودجو هر مبلغی که بخواهند از مشتریان خود دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر اگر اجناس آن‌ها به تایید وزارت بهداشت رسیده بود هرگز شاهد تفاوت قیمت 95 هزار تومانی یک محصول نخواهیم بود.
به نظر می‌رسد با وجود اینکه تاکنون وزارت بهداشت با همکاری سایر نهادهای ذیربط اقداماتی را برای کنترل، نظارت و جمع‌آوری محصولات جنسی تاییدنشده انجام داده است، اما بهترین راهکار برای مصون ماندن از عوارض جسمی و روحی در این رابطه؛ آموزش‌های علمی و پزشکی به شهروندان است تا برای رفع مشکلات و اختلالات جنسی خود به جای پزشک متخصص وقت خود را صرف «سرچ کردن» سایت‌های سودجو نکنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha