جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 48760
سلامت نیوز: ریزگردهای عربی همچنان در ایران می‌تازند. هیچ كس هم جلودارشان نیست. براساس آمارهای سازمان جنگل‌های كشور تا چندی پیش 17 استان با این معضل دست به گریبان بوده‌اند، حالا اما با افزایش دامنه نفوذ گردوغبار این تعداد به بیشتر از 20 استان رسیده است. ریزگردهای عربی تا فتح كامل 31 استان كشور راه درازی ندارند.

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نیز نشان می‌دهد ریزگردهایی كه ظرف دو روز گذشته بر آسمان بیشتر استان‌های كشور خیمه زده است تا آخر هفته ادامه خواهد داشت. در همین حال، روز گذشته كه پیش‌بینی می‌شد هوای پایتخت به دلیل بروز پدیده ریزگرد به شرایط اضطرار برسد، به دلیل وزش باد بدتر نشد و مانند روز قبل از آن در همان شرایط هشدار باقی ماند. براساس آمارهای اعلام شده از سوی شركت كنترل كیفیت هوای تهران شاخص ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون تهران روزگذشته عدد 192 PSI را نشان می‌داد.

 با این وجود اما شاخص ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون با 35 واحد افزایش نسبت به روز گذشته بیشتر شد. علاوه بر این شاخص ذرات معلق كمتر از 10 میكرون نیز با 64 واحد افزایش نسبت به روز گذشته و قرار گرفتن روی عدد 183 در شرایط هشدار قرار داشت. براساس این اطلاعات روز گذشته ایستگاه‌های پیروزی، شادآباد، شهرداری‌ منطقه 11، میدان فتح و امام خمینی (ره) تهران به لحاظ آلاینده ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون در شرایط «اضطرار» قرار داشتند و همچنین ایستگاه‌ شهرداری تهرانسر به لحاظ آلاینده ذرات معلق كمتر از 10 میكرون در شرایط «بحران» بود. در همین شرایط، براساس خبرهایی كه روز سه‌شنبه منتشر شد و قرار بود آمبولانس‌های اورژانس در تعدادی از میادین اصلی شهر تهران مستقر شوند، روز گذشته «محمد جاپلقی» مدیركل مدیریت بحران استان تهران از آماده‌باش تمامی دستگاه‌های امدادی و درمانی به دلیل وضعیت هوای تهران خبر داد.
 در همین حال اما با وجود اینكه پیش از این برخی مقامات از احتمال تعطیلی پایتخت خبر می‌دادند، این مقام مسوول تنها از اختیاری بودن تعطیلی مهدكودك‌ها در این روز سخن گفت. براساس گفته متخصصان بیمارهای تنفسی افزایش و تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ‌ومیر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن و افزایش تعداد تنفس در عموم افراد از اثرات آلاینده ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون است، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و كودكان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب كرده و بقیه افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز كاهش دهند. همچنین «رضا دهقان‌پور» رییس اورژانس تهران با اشاره به مراجعه چهار نفر به اتوبوس ‌آمبولانس‌ اورژانس در چهار میدان پایتخت به دلیل آلودگی ریزگردهای هوا در روز گذشته گفت: «سه نوع ماسك آلفا، N95 و FSP2 در داروخانه‌ها برای استفاده مردم به طور وسیع توزیع شده است. توصیه می‌شود افراد از سفرهای غیرضروری در شهر خودداری كنند و در صورت تردد نیز ماسك بر صورت داشته باشند.

 رییس اورژانس تهران ادامه داد: سالمندان، كودكان، زنان باردار و بیماران قلبی وعروقی باید بیشترین مراقبت‌ها را در این زمینه داشته باشند و افرادی نیز كه در خودروها در حال رانندگی هستند باید از پایین كشیدن شیشه‌های خودرو خودداری كنند. افراد نیز باید دقت كنند كه در این ایام فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی خود را در فضای باز كاهش دهند و در زمینه تغذیه نیز از لبنیات، شیر و ماست كم‌چرب، سبزیجات و میوه‌جات بیشتر استفاده كنند.»در همین حال روز گذشته «علی اوسط‌منتظری» معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كه برای تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید استان به آذربایجان شرقی رفته بود، اعلام كرد: «امروز متاسفانه مشكل بیابان و گردوغبار مشكلی جدی برای كشور شده است، به طوری كه چندی پیش 17 استان ما تحت‌تاثیر این جریان بودند اما، اكنون این تعداد به بالای 20 رسیده است.»براساس گفته‌های این مقام مسوول كانون اصلی تولید گردوغبارها در عربستان و تا حدودی در اردن و سوریه است اما، یك‌میلیون هكتار آن در عراق است كه این كانون‌ها بخش زیادی از ایران را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد.

 وی با بیان اینكه تفاهماتی را در این راستا با كشور عراق داشتیم كه بتوانیم درخصوص یك‌میلیون هكتار كمك كرده و این شن‌های روان را تثبیت كنیم، یادآور شد: در بحث ریزگردها مشكلاتی در حوزه امنیت زیستی و در حوزه مربوط به جنگل و مرتع داشتیم كه امیدواریم با طرح ضربتی دیده شده در این خصوص زودتر اقدام كرده و مشكلات را كاهش دهیم. خبری را كه معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور مبنی بر افزایش استان‌های تحت‌تاثیر گردوغبارها گفته است باید زنگ خطر افزایش دامنه آسیب‌ها و تبعات این معضل زیست‌محیطی دانست. بدون تردید اگر مسوولان كشور همچنان مانند سال‌های گذشته فقط در شرایط بروز این پدیده اقدام به ارایه وعده و راهكار كنند این معضل در آینده‌ای نه‌چندان دور بخش‌های بیشتر و پرجمعیت‌تری از كشور را گرفتار خود خواهد كرد. فراموش نكنیم كه براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی سال گذشته شهر اهواز آلوده‌ترین شهر جهان و سنندج سومین شهر آلوده جهان به لحاظ آلاینده‌هایی از این دست بوده‌اند. بدون تردید اگر وضع به همین منوال پیش برود تعدادی شهرهای ایرانی حاضر در این فهرست برای سال‌جاری افزایش می‌یابند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha