بمب هوشمند دارویی كشور حاصل دو فناوری بایوتكنولوژی و رادیو دارو، به منظور تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها تا پایان سال رونمایی می‌شود.

رونمایی از بمب هوشمند دارویی ایران تا پایان سال
سلامت نیوز : دكتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و درمان در گفت‌وگو با ایران گفت: بمب هوشمند دارویی كشور فرایندی است كه دو محصول بایوتكنولوژی و رادیو دارو را در كنار هم دارد كه یكی برای شناسایی و دیگری برای از بین بردن انواع سرطان‌ها عمل می‌كند.

وی با اظهار امیدواری درباره ارائه این محصول تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده افزود: از آنجا كه ایران برای نخستین بار وارد این فناوری پیچیده تولید دارو شده، ممكن است فرایند تولید آن زمانبر باشد. وی با اشاره به روند تولید این دارو با فناوری بالا در كشور تصریح كرد: نكته مهم این است كه مردم فقط به داروی ساخته شده و محصولی كه در نهایت به دست آنها می‌رسد، فكر می‌كنند اما اكنون ما راه را برای ورود محققان به فن بازار باز می‌كنیم، لذا در مرحله‌ای از تولید دارو موفق نبودیم و دوباره كار را از سر گرفتیم و این كمی پروژه را به تأخیر انداخت.

قانعی با اعلام اینكه تاكنون 200 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است، گفت: هم‌اكنون واردات این دارو 2 میلیارد تومان است و ساخت آن كمك بزرگی به كاهش ارزبری در كشور خواهد كرد. در حال حاضر 10 نفر در دو مركز علمی پژوهشگاه هسته‌ای و مركزی در دانشگاه علوم پزشكی بقیئ‌الله در زمینه ساخت این محصول فعالیت می‌كنند. به گفته وی اكنون ساخت بمب هوشمند دارویی در مرحله مونوكلونال آنتی‌بادی است و امیدواریم فاز نخست آن تا دو ماه دیگر تهیه شود و یك ماه هم برای پیوستن بخش هسته‌ای به مراحل تحقیقات طول می‌كشد و موفقیت ما این است كه دارو در بالین به نتیجه برسد. وی همچنین درباره شمار طرح‌های تحقیقاتی سال گذشته توضیح داد: طرح‌های تحقیقاتی، در دانشگاه‌های علوم پزشكی در سال گذشته به 10 هزار و 500 طرح می‌رسد كه محصول آنها در قالب مقالات علمی منتشر شده است. معاون وزیر بهداشت و درمان اذعان كرد: حاصل همه این طرح‌های تحقیقاتی ارتقای رتبه علمی ایران از 51 در سال 2000 به 26 در پایان سال 2009 و كسب رتبه 19 در حال حاضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha