شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 48771

با شروع سال تحصیلی جدید فرزندان ما با مسائل اضطراب‌آور جدیدی روبه‌رو می‌شوند از جمله معلم و برنامه تحصیلی كه از بین همه آنها شاید مسئله مهمی كه مورد غفلت برخی والدین قرار می‌گیرد و در عین حال بیش از هر چیزی ذهن فرزند شما را درگیر خود می‌كند تلاش برای یافتن دوستان جدید است.

سلامت نیوز :  ممكن است شما بدانید كه نگرانی درباره پیدا كردن دوستان جدید بی‌مورد است اما فرزندان شما چنین تجربه‌ای را ندارند، پس این موضوع را به آنها نیز بگویید. در این مورد كمتر از جمله كلیشه‌ای «نگران این موضوع نباش» استفاده كنید. شما می‌توانید فرزندان خود را با ابزاری كه با اتكا بر آنها قادر خواهند بود با اعتماد به نفس اقدام به برقراری روابط اجتماعی كنند، مسلح كنید.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ درس‌های كوچكی كه شما در طول روز به كودكان خود می‌دهید تأثیر بسزایی روی توانایی آنها در پیدا كردن دوست خواهد داشت. كلاس‌های درس ریزجامعه‌های جامعه بزرگ هستند، جایی كه همه فرهنگ‌ها، شخصیت‌ها و منافع با هم تلاقی می‌كنند. این كلاس‌ها فرصتی را ایجاد می‌كند تا آموزش نقاط مشترك ما كشف شود. كرك مارتین درمانگر رفتاری می‌گوید «سریع‌ترین راه برای دوستیابی بر محور منافع مشترك می‌چرخد.» والدین می‌توانند با دبیران صحبت كنند و از آنها بخواهند دانش‌آموزانی را كه با فرزندشان احساسات مشترك دارند به آنها معرفی كنند. سپس این همكلاسی جدید را در روز معینی به خانه خود دعوت كنید و فعالیت‌های خاصی را در اختیار فرزند خود و دوست جدیدش بگذارید و بگویید: ببینم می‌تونید شما دوتا در 15 دقیقه با این لگو (خونه سازی) بزرگ‌ترین فضانورد را بسازید یا نه».

حضور والدین
برای شما امكان ندارد كه هر روز در كلاس درس حضور داشته باشید، اما به‌عنوان والدین شما توانایی آن را دارید شرایطی را ایجاد كنید كه گویی بخشی از جامعه مدرسه فرزند خود و كلاس‌های درسش هستید. شاید همه والدین نتوانند دوستان خوبی باشند، اما لااقل پدر و مادر باید با هم رابطه‌ای دوستانه را تشكیل دهند. ژاكلین ادلبرگ نویسنده كتاب «چگونه به سوی مدرسه قدم برداریم» از تجربیات خود چنین می‌گوید: نخستین كاری كه ما كردیم یك مهمانی بستنی برگزار كردیم تا كودكان بتوانند با معلمان خود ملاقات كنند و همكلاسی‌های خویش را بشناسند. ژاكلین می‌گوید ما همچنین در نخستین روز مدرسه برای تمام والدین تدارك صبحانه دیدیم تا بتوانند با هم آشنا شوند. در چنین فضاهایی و با چنین مقدماتی نه تنها فرزند شما در پیدا كردن دوست راحت‌تر خواهد بود، بلكه حضور والدین می‌تواند در بهبود سیستم آموزشی تأثیرگذار باشد.

مراقب رفتار خود باشید
گاهی تمام آنچه فرزند شما برای پیدا كردن دوست نیاز دارد یك آداب معاشرت ساده است. بر كسی پوشیده نیست كه كودكان مؤدب و خوش اخلاق براحتی دیگران را به سوی خود جذب می‌كنند. كانستانس هافمن مربی آداب و معاشرت به والدین پیشنهاد می‌دهد كه مهارت‌های زیر را به فرزندان خویش بیاموزند:
- برقراری ارتباط چشمی و حفظ لبخند طبیعی
- عمل به قول
- برقراری گفت‌و‌گوهای كوتاه
و‌ راحت
- شركت و داوطلب شدن در فعالیت‌های مدرسه
- اظهار تفاوت‌های ریز و صادقانه
- ارائه تعریف و تمجید صادقانه

اعتماد به نفس
كودكان شما برای پیدا كردن دوست در محیط مدرسه نیازمند اعتماد به نفس هستند. اینها نكاتی هستند كه بدون شك نقش كلیدی در ارتقای اعتماد به نفس فرزندانتان ایفا می‌كنند.
- نخست شنونده خوبی برای فرزندانتان باشید در غیر اینصورت آنها تصور می‌كنند كه مورد غفلت واقع شده و در زندگی اهمیتی برای كسی ندارند.
- قوانینی را تعیین كنید و فرزندان خود را از انتقادهای سازنده خویش بی‌بهره نگذارید. مسئله مهم این است كه انتقادهایتان واقعاً سازنده باشند و صرفاً جنبه بدبینی و انتقاد محض نداشته باشند. هنگامی كه رفتار فرزندتان نادرست است به او بگویید كه كدام بخش آن شما را ناراحت می‌كند و چرا.
- آنها را تشویق كنید كه در بعضی موارد به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری كنند. به آنها فرصتی بدهید كه برای خود تصمیم‌گیری كنند. این نوع برخورد حس استقلال و مسئولیت پذیری برای كارهایی كه انجام می‌دهند را در آنها افزایش می‌دهد.
- خلاقیت را در آنها پرورش دهید. كودكان خود را در معرض فعالیت‌های گوناگون قرار دهید همچون موسیقی، آشپزی و ورزش.
به آنها اجازه دهید كه روش ابراز خود و نشان دادن خود را انتخاب كنند. این كار اعتماد به نفس و استقلال را در آنها افزایش می‌دهد.
- در نهایت سعی كنید مدل خوبی برای آنها باشید.
روانشناس متخصص و پروفسور دكتر بابی مك دونال در زمینه مسئولیت‌های بسیار خطیری كه بر عهده والدین است، می‌گوید: « برای والدین بسیار مهم است كه به كودكان كمك كنند كه نقطه قوت خود را شناسایی كنند و استعداد خود را در زمینه‌ای كه واقعاً در آن توانایی دارند، كشف كنند. وجود آنها را از اعتماد به نفس لبریز كنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha