پزشكان با انجام مجموعه‌ای از آزمایشات جدید تایید كردند که داروی کاهش دهنده کلسترول خون موسوم به استاتین‌ها می‌توانند در پیشگیری از حمله قلبی و سكته مغزی موثر باشند.

سلامت نیوز : این آزمایشات نشان داد که تجویز گسترده استاتین‌ها می‌تواند از وقوع هزاران مورد سکته قلبی و مغزی جلوگیری كند. طبق بررسی‌های انجام شده روی 175 هزار بیمار داوطلب، حتی افراد با ریسک پائین هم می‌توانند از مزایای این دارو در پیشگیری از سكته بهره‌مند شوند.

پزشكان انگلیسی كه این آزمایشات را انجام داده‌اند، تاكید دارند: شبکه ملی بهداشت عمومی انگلیس باید در مورد اینکه استاتین‌ها را در اختیار افراد سالم هم قرار دهد، تصمیم‌گیری كند چون استفاده از استاتین‌ها به افرادی که در معرض خطر سکته قلبی و مغزی هستند، کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه آکسفورد خاطرنشان كردند که این ارتباط را به دقت مورد مطالعه قرار داده‌اند و متوجه شدند كه در تمامی موارد خطر سکته مغزی و قلبی با مصرف استاتین کاهش یافته است. براساس مقررات موسسه ملی مطالعات دارویی انگلیس، داروی استاتین تنها برای افرادی تجویز می‌شود که احتمال شدت یافتن بیماری در آنها در طول 10 سال وجود دارد.پزشکان برای رسیدن به تشخیص این که استاتین‌ها را تجویز کنند یا نه، فاكتورهایی چون سن بیماران، فشار خون، میزان کلسترل و نحوه زندگی و کار آنها را در نظر می گیرند. پروفسور کالین بیگنت، یکی از متخصصان این دانشگاه می‌گوید: میزان خطر کلسترول بد در خون هرچه قدر هم كه باشد، مزایای این دارو باعث می‌شود که احتمال خطر کاهش پیدا کند.

وی همچنین محاسبه کرد که تجویز استاتین برای 10 درصد از بیماران در یک دهه سبب می‌شود كه حدود پنج میلیون نفر از این دارو استفاده کنند. این تغییر به طور متوسط منجر به نجات جان دو هزار نفر و پیشگیری از وقوع 10 هزار مورد سکته قلبی و مغزی در سال می‌شود.پروفسور بیگنت همچنین تاكید دارد كه نیمی از مرگ و میرها برای افرادی اتفاق می‌افتد که قبلا سالم بود‌ه‌اند و هیچ علائمی از كلسترول بالا نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha