محققان موسسه تحقیقات بیوتكنولوژی وزارت جهاد كشاورزی در كرج موفق به دستیابی به فناوری تكثیر پیاز زعفران از طریق كشت بافت شدند.

عضو هیات علمی بخش كشت بافت و انتقال ژن موسسه تحقیقات بیوتكنولوژی وزارت جهادكشاورزی به ایرنا گفت: با این فناوری بافت نوع مرغوب گیاه مادری زعفران كشت و تكثیر می‌شود.

علی وطن‌پور ازقندی افزود: با استفاده از این فناوری می‌توان به تكثیر سایر گیاهان زراعی و باغی و زینتی به طور انبوه اقدام كرد.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به اهمیت زعفران اكنون بیش از ‪ ۵۷‬هزار هكتار زمینهای كشور زیركشت این محصول است كه سالانه ‪ ۲۳۰‬تن از این محصول در كشور تولید می‌شود.

وطن‌پور ارقندی گفت: اجرای طرح كشت و تكثیر بافت پیاز زعفران می‌تواند عملكرد كمی و كیفی این محصول را ارتقا دهد وضمن درآمدزایی برای كشاورزان، صادرات آن نیز برای كشور ارزآوری داشته باشد.

وی بااشاره به ارزش و اهمیت زعفران بخاطر اثرات دارویی، غذایی و صنعتی آن، ادامه داد: اكنون ‪ ۹۰‬درصد زعفران كشور در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی كشت می‌شود.

این محقق خاطرنشان كرد: زعفران نیاز بسیار كمی به آب دارد و كشت آن در مناطق كم آب می‌تواند اشتغالزایی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

موسسه تحقیقات بیوتكنولوژی وزارت جهاد كشاورزی از سال ‪ ۷۹‬دركرج فعالیت خود را آغاز كرده و اكنون دارای چهار بخش تحقیقاتی شامل بیوتكنولوژی میكروبی، كشت بافت و انتقال ژن، فیزیولوژی پروتئومیكس و ژنومیكس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha