عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: كودكان بیشتر از بزرگسالان ممكن است به گرمازدگی مبتلا شوند به همین دلیل نباید برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند.

سلامت نیوز : دكتر علی‌اكبر مومن در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: در فصل تابستان شدت تابش نور خورشید بیشتر است در چنین شرایطی خارج كردن كودكان و نوزادان از منزل موجب می‌شود بیشتر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند و به این ترتیب میزان نفوذ پرتوهای فرابنفش در پوست آنها افزایش می‌یابد. همچنین آلودگی هوا نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشكلاتی در كودكان شود.

وی افزود: گاهی كودكان هنگام قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا دچار آلرژی می‌شوند و علائمی مانند آبریزش بینی و تنگی نفس در آنها بروز می‌كند. كودكان در مقایسه با بزرگسالان حساس‌تر هستند و در صورتی كه برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب قرار بگیرند، میزان آب بدن آنها به سرعت كاهش می‌یابد و الكترولیت‌های بدن خود را از دست می‌دهند. این عامل در كودكانی كه بیماری زمینه‌ای دارند موجب تشدید بیماری می‌شود.مومن تصریح كرد: كاهش شدید آب بدن همچنین موجب بروز گرمازدگی می‌شود. گرمازدگی در كودكان با علائمی مانند بی‌قراری، بی‌تابی، خواب‌آلودگی و حتی تشنج و مرگ همراه است. در صورت مشاهده چنین علائمی كودك باید به سرعت به نزدیك‌ترین مركز درمانی منتقل شود و مایعات و الكترولیت‌های مورد نیاز به بدن او تزریق شود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: والدین باید به این نكته توجه داشته باشند كه یك كودك بسیار ضعیف‌تر از یك انسان بالغ است و در برابر گرما زودتر واكنش نشان می‌دهد، به همین دلیل كودكان را نباید در ساعات اوج گرما از منزل خارج كرد. همچنین هنگام خروج از منزل لباس كودك باید نازك، با رنگ روشن و متناسب با فصل تابستان باشد و همچنین استفاده از كرم‌های ضدآفتاب مخصوص كودكان نیز توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha