رئیس انجمن علمی پریناتولوژی ایران گفت سزارین باعث می‌شود نوزادان نارس تر و با وزن كمتری متولد شوند كه این امر احتمال مرگ و میر آنها را افزایش می‌دهد.

دكتر "علیرضا مرندی" رئیس نخستین كنگره پریناتولوژی در حاشیه این كنگره در گفت و گو با ایرنا افزود سزارین یك روش علمی است كه میزان متعادل آن باید بین ‪ ۱۰‬درصد تا حداكثر ‪ ۲۰‬درصد باشد.

وی با بیان اینكه میزان سزارین بطور قابل توجهی افزایش یافته است گفت هر چه این میزان بالاتر رود مخاطرات بیشتری هم متوجه نوزاد می‌شود.

دكتر مرندی اضافه كرد افزایش سزارین به گونه‌ای است كه در برخی از بیمارستانها هیچ گونه زایمانی به روش طبیعی صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد نتیجه یك مطالعه كه از سال ‪ ۱۹۸۴‬تا به حال در برزیل انجام شده نشان می‌دهد میزان مرگ و میر نوزادانی كه با روش سزارین متولد شده‌اند و بروز مشكلاتی همچون كم وزنی افزایش یافته است.

رئیس انجمن پریناتولوژی ایران با بیان اینكه "نارسی" یكی از علل مهم مرگ و میر نوزادان است افزود اگر نوزاد زیر ‪ ۲۵۰۰‬گرم باشد احتمال مرگ او ‪ ۴۰‬برابر بیشتر است.

دكتر مرندی افزود چنانچه نوزاد زیر ‪ ۱/۵‬كیلوگرم باشد احتمال مرگ او ‪ ۲۰۰‬برابر بیشتر است.

رئیس كنگره پریناتولوژی با بیان اینكه تولد مخاطره آمیزترین دوره زندگی است افزود هر چه زمان تولد نزدیكتر می‌شود احتمال مرگ هم بالاتر می‌رود و نوزادانی كه احتمال مرگشان بالاتر باشد این اتفاق در همان دو روز اول بعد از تولد رخ می‌دهد.

دكتر مرندی افزود دوره پریناتولوژی از ابتدای هفته ‪ ۲۳‬بارداری شروع می‌شود و تا پایان روز بیست و هشتم بعد از تولد ادامه دارد كه بیشترین میزان مرگ و میر مادر و نوزاد در همین دوره پریناتولوژی اتفاق می‌افتد.

رئیس كنگره انجمن پریناتولوژی ایران گفت از جمله علت‌های مرگ و میر نوزاد و مادر در زمان تولد می‌توان به نرسیدن اكسیژن و خفگی نوزاد و عفونت، خونریزی و فشار خون بالای مادر اشاره كرد.

نخستین همایش سراسری پریناتولوژی ایران روز سه‌شنبه گشایش یافت و تا هشتم تیرماه در بیمارستان امام خمینی ادامه دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha