سلامت نیوز: دبیر انجمن رادیولوژی ایران از مخالفت شرکت های بیمه نسبت به ورود دستگاه های رادیولوژی به کشور خبر داد و گفت: شرکت های بیمه به دلیل بار مالی ناشی از پرداخت هزینه های درمانی مردم با افزایش تعداد دستگاه های تصویربرداری در کشور مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر جلال جلال شکوهی که در جریان برپایی بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: شرکت های بیمه گذار در تعیین تعرفه و سیاست های وزارت بهداشت دخیل هستند و با هدف کاهش بار مالی خود سیاست هایی را اتخاذ می کنند که از یک سو سلامت مردم را مورد تهدید قرار می دهد و از سوی دیگر زیان مراکز رادیولوژی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در شورای عالی تعرفه گذاری یک نفر از وزارت بهداشت، یک نفر از سازمان نظام پزشکی و بقیه اعضا را  شرکت های بیمه گذار تشکیل می دهند، تصریح کرد: تعیین تعرفه ها از سوی شرکت های بیمه به دلیل ذی نفع بودن، منطقی نبوده و پزشکان می بایست تعرفه ها را خود ارایه دهند نه شرکت های بیمه گذار.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران با انتقاد از اینکه هم اینک واردات کلیه تجهیزات رادیولوژی منوط به مجوز از سوی وزارت بهداشت است، گفت: استدلال وزارت بهداشت در زمینه صدور مجوز، کنترل بر واردات دستگاه ها از نظر تعداد و کیفیت است این در حالیست که هزینه واردات دستگاه ها از سوی رادیولوژیست ها پرداخت می شود و انجمن علمی رادیولوژی نیز به عنوان مرجعی برای سنجش کیفیت دستگاه ها در مواقع لزوم می تواند، وارد عمل شود.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت بهداشت می توانند، نقطه نظرهای خود را در قالب راهنمایی ارایه دهند، اما اجازه ممانعت از ورود دستگاه ها به داخل کشور را ندارند.

دکتر جلال شکوهی افزود: دولت با استناد به اصل 44 قانون اساسی در اموری مانند خرید تجهیزات رادیولوژی سرمایه گذاری نمی کند.

وی یادآور شد: با توجه به نیاز کشور به دستگاه های مجهز رادیولوژی از یک سو و از سوی دیگر سرمایه گذاری نکردن دولت برای واردات این دستگاه ها، بسیاری از دانشگاه هایی که برای امور آموزشی نیاز به واردات دستگاه های جدید دارند به رادیولوژیست ها متوسل می شوند که با توجه به افزایش نرخ ارز و تعلق نگرفتن ارز دولتی برای واردات، رادیولوژیست ها سرمایه خود را برای خرید تجهیزات مورد نیاز مراکز آموزشی به کار نمی گیرند.

دکتر رسول صداقت، رئیس انجمن رادیولوژی ایران نیز گفت: طی سال های اخیر انجمن رادیولوژی ایران از طریق برپایی سمینارهای علمی توانسته است، ارتباطات خود را با مجامع علمی دنیا به ویژه انجمن رادیولوژی اروپا و منطقه که در راس آن انجمن رادیولوژی ترکیه است، گسترش دهد.

وی ادامه داد: با وجود جایگاه انجمن رادیولوژی ایران در مجامع داخل و خارج کشور، متاسفانه وزارت بهداشت درتصمیم گیری های مرتبط با صنف رادیولوژیست ها، آنان را دخیل نمی کند.
دکتر صداقت با ابراز امیدواری از اینکه وزارت بهداشت از پتانسیل انجمن رادیولوژی ایران بهره بیشتری ببرد، تصریح کرد: ما معتقدیم، وزارت بهداشت، می تواند در تولید و واردات دستگاه های رادیولوژی از انجمن های علمی از جمله انجمن رادیولوژی ایران کمک گیرد.

وی گفت: هم اینک شاهد واردات و ساخته شدن دستگاه های تصویربرداری در کشور هستیم که از استانداردهای لازم برخوردار نیست. این در حالیست که انجمن های علمی قادرند، وزارت بهداشت را در تدوین استانداردهای تجهیزات پزشکی یاری دهند.

گفتنی است، بیست و هشتمین کنگره رادیولوژی ایران که با هدف ارایه جدیدترین شیوه های تصویربرداری پزشکی از سوی انجمن رادیولوژی ایران و با حضور جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور روز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه در محل هتل المپیک تهران آغاز به کار کرده بود، روز جمعه 29 اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha