شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 48798

یک فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی گفت: میانگین سن تشخیص آندومتریوز 28 سال است که خیلی دیر است و به طور متوسط 6 تا 8 سال پس از ابتلای زنان عارضه آندومتریوز را تشخیص می‌دهیم.

سلامت نیوز : عادل شروین در گفت‌وگو با فارس در مورد علل شیوع و بروز آندومتریوز اظهار داشت: علت اصلی آندومتریوز مشخص نیست ولی در برخی موارد خون دوره قاعدگی به داخل حفره شکمی بر‌می‌گردد که بخشی از بین می‌رود و بخشی دیگر با تاثیر عوامل محیطی به صفاق می‌چسبد.

وی ادامه داد: دومین مرحله این بیماری تهاجم به مخاط رحم است که به آن می‌چسبد و پس از مدتی عروق خود را تولید کرده و مانند نسج سرطان دائماً رشد می‌کنند.عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا عوامل متعددی را در بروز آندومتریوز دخیل دانست و گفت: نوع آندومتریوز در نقاط مختلف کشور یا دنیا متفاوت است چرا که عوامل محیط زیستی هر منطقه نیز متفاوت است. مثلا به طور معمول فردی از دشت مغان برای جراحی آندومتریوز مراجعه کرده بود بسیار حجم آندومتریوز وی گسترده است یا شهرهای بزرگی که کارخانجات صنعتی دارند شدت آندومتریوز در افراد آن منطقه بیشتر است.

717 ژن در بروز آندومتریوز دخالت دارند

شروین خاطرنشان کرد: همچنین جهش ژن نیز در بروز این بیماری دخیل است و  طبق بررسی‌هایی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد 717 ژن در بروز آندومتریوز نقش دارند و 10 تا 15 درصد خانم‌ها در سنین باروری به آندومتریوز مبتلا می‌شوند.

وی تشخیص دیرهنگام آندومتریوز را از جمله دلایل پیشرفت این بیماری عنوان کرد و گفت: میانگین سن تشخیص آندومتریوز 28 سال است که خیلی دیر است و این بیماری سبب می‌شود که 21 تا 47 درصد افراد نابارور شوند.شروین تاکید کرد: 69 درصد دختران جوان با دردهای شکمی و لگنی مواجه می‌شوند که متاسفانه آن را به دردهای دوران قاعدگی ارتباط می‌دهیم و اگر هم پیگیری ‌کنیم، تشخیص داده نمی‌شود و به طور متوسط 6 تا 8 سال طول می‌کشد تا آندومتریوز را تشخیص دهیم.

میزان ناباروری

وی مهمترین علائم آندومتریوز را درد و ناباروری عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما پزشکان آن قدر سرمان شلوغ است که فرصت گوش کردن نداریم و به جای تشخیص درست، درد را به دلایل دیگر ربط می‌دهیم و زنانی که به آندومتریوز مبتلا هستند میزان ناباروری‌شان 10 برابر کمتر از زنان معمولی است و حتی میزان موفقیت IVF در این زنان نصف بقیه است.

شروین هزینه درمان آندومتریوز در کل دنیا از جمله آمریکا را بسیار بالا عنوان کرد و گفت:‌هزینه درمان سرطان سینه 4.5 میلیارد دلار و درمان سرطان دهانه رحم 1.5 میلیارد دلار است در حالی که درمان آندومتریوز به تنهایی 22 میلیارد دلار در آمریکا هزینه در بر داشته است و البته اگر هزینه درمان ناباروری را هم به آن اضافه کنیم تا 50 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.وی تاکید کرد: هیچ بیماری با مرحله چهارم بیماری به دنیا نمی‌آید بلکه تشخیص دیرهنگام سبب رشد بیماری می‌شود که اطلاع رسانی در مدارس دخترانه برای مراجعه به پزشک بسیار کمک کننده است به شرطی که پزشکان هم درست و به موقع آندومتریوز را تشخیص دهند.

شروین گفت:‌سطح بیماری از 40 سال پیش دائما در حال رشد است و در شهرهای بزرگ که کارخانجات صنعتی در آن مستقر است یا مناطقی که سموم کشاورزی زیاد استفاده می شود این بیماری تشدید می‌شود.وی در پاسخ به اینکه برخی خانم‌ها دردهای لگنی و رحم را معمولاً به حساب عفونت می‌گذارند گفت: عفونت درد ایجاد نمی‌کند، بلکه تب ایجاد می‌کند و متاسفانه برخی پزشکان برای آندومتریوز،‌ آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند که اصلاً تاثیری ندارد ولی با تشخیص زودرس و جراحی تمام لایه‌ها برداشته می‌شود و فرد از درد نجات یافته و جلوی تشدید ناباروری نیز گرفته می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha