مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح هزینه های صرف شده برای پیشگیری از اعتیاد در سال گذشته گفت: قرار بود 133 میلیارد تومان صرف پیشگیری شود ولی تنها 10 میلیارد تومان پرداخت شد.

پرداخت 10 میلیارد از بودجه 133 میلیارد تومانی پیشگیری از موادمخدر در سال 90
سلامت نیوز :  حمید صرامی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در اولین سال از اجرای برنامه پنجم توسعه مبلغ پیشنهادی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه 133 میلیارد تومان اعلام شد گفت: این مبلغ در بودجه سال 90 توسط نمایندگان مجلس به 22 میلیارد تومان کاهش یافت و از این مبلغ تنها 10 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

وی افزود: قرار بود با 133 میلیارد تومان 13 سیاست، 5 راهبرد، 9 برنامه ملی و 53 پروژه اجرایی شود ولی تمامی این برنامه ها با 10 میلیارد تومان تنها در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، بهزسیتی، صدا و سیما و بسیج هزینه شد.

5/7 میلیارد تومان سهم وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر بودجه اختصاص داده شده به وزارت آموزش و پرورش از سوی ستاد را سه میلیارد و 700 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: خود وزارتخانه هم دو میلیارد تومان کمک کرد و با این مبلغ توانستیم در سال 90 سه هزار جلسه 6 ساعته در سه هزار و 600 دبیرستان، همچنین سه هزار و 100 جلسه 6 ساعته برای 32 هزار مربی برگزار و 450 هزار نسخه پیشگیری نوین برای والدین اجرا کنیم. همچنین 150 هزار مدیر و مشاور مدرسه تحت پوشش آموزشهای پیشگیرانه قرار گرفتند. سبک فرزندپروری، مهارتهای زندگی و پیشگیری اولیه از اعتیاد از جمله این آموزشها هستند که والدین دانش‌آموزان، آنها را فرا گرفته و به فرزندان خود منتقل می‌کنند.

700 میلیون پرداختی به وزارت علوم

وی افزود: همچنین 700 میلیون تومان به وزارت علوم داده شد تا برای 31 هزار و 500 دانشجوی جدید الورود 630 جلسه چهارساعته کلاس پیشگیری از اعتیاد برگزار کند که اجرا شد. همچنین تعداد زیادی هم نسخه پیشگیری نوین منتشر شد.

پرداخت 2 میلیارد تومان به بهزیستی

صرامی گفت: در سال گذشته دو میلیارد تومان به بهزیستی دادیم تا در برنامه های اجتماع محور در 143 محله چهار میلیون و 100 هزار شهروند را تحت پوشش آموزشهای پیشگیرانه قرار دهد. همچنین 516 محیط کار زیر چتر پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند که 225 هزار کارمند دولت در این دوره ها شرکت کرده و حتی بخشی از مدیران دستگاهها هم آموزشهای لازم را فرا گرفتند.به گفته مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تقویت خط ملی اعتیاد در سال گذشته 145 هزار تماس از سوی شهروندان ثبت شده است.

صدا و سیما 6/2 میلیارد تومان بودجه گرفت

وی در مورد سهم پرداختی به صدا و سیما و اقدامات این سازمان در بحث پیگیری از اعتیاد گفت: به صدا و سیما در سال گذشته 6/2 میلیارد تومان پرداخت شد که نتیجه آن 93 هزار دقیقه برنامه سیما و 120 هزار دقیقه برنامه رادیویی بود که در بخش سیما برنامه ها از شبکه یک، دو، سه و پنج پخش شد. البته اولویت صدا و سیما محرکها و شیشه و آموزش به خانواده ها بوده است.

برنامه های بسیج با هزینه 1 میلیارد تومان

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد برنامه های بسیج در سال 90 در خصوص پیشگیری از اعتیاد گفت: بسیج هم با دریافت یک میلیارد تومان توانست نمایشگاههای سیار ایجاد و برای والدین کلاسهای پیشگیری برگزار کند.این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر از تربیت 9 هزار متخصص و کارشناس پیشگیری از اعتیاد در سال گذشته خبر داد و افزود: این کارشناسان گنجینه های فرهنگی در بحث پیشگیری به شمار می روند که در تمامی برنامه ها از آنها استفاده خواهد شد. البته بسیاری از استانداران کشور از محل بودجه های فرهنگی بیش از یک میلیارد تومان به این پروژه های پیشگیرانه کمک کردند.صرامی گفت: تاکید ما 133 میلیارد تومان است و اگر این اعتبار کاهش یابد افراد کمتری تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار می گیرند. سال گذشته قرار بود 8 درصد و امسال هم 8 درصد شهروندان کشور تحت پوشش پیگیری از اعتیاد قرار بگیرند.

40 درصد ایرانیان در سال 94 باید تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند

وی افزود: اینکه شما عنوان می کنید این برنامه ها هنوز در جامعه فراگیر نشده است دلیلش کسری بودجه های پیشگیری است ولی با تمامی این مشکلات بر اساس سند جامع باید تا پایان سال 94 بیش از 40 درصد از مردم کشور را تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار دهیم. حدود 9 ماه است که این سند به 12 دستگاه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر (وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، صدا و سیما، کمیته امداد، وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی) به دستور رئیس جمهور ابلاغ شده و در سطح استانها هم این سند به صورت کامل تدوین شده است.

دستگاههای کم کار به رئیس جمهور گزارش می شوند

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد ضمانت اجرایی این سند جامع گفت: اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تمامی اقدامات دستگاههای عضو را زیر نظر داشته و هر دستگاههای که کوتاهی کند بلافاصله گزارش آن به رئیس جمهور ارائه می شود. حتی شخص رئیس جمهور هم گفته بدون تعارف با دستگاههای کم کار برخورد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha