آمار دقیق مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا منتشر نمی‌شود. مدت‌هاست پیرامون این بحث دو جبهه مخالف تشكیل شده است؛ یك جبهه بر لزوم انتشار آمارها تاكید می‌كند و جبهه دیگر بر عدم نیاز به انتشار عمومی آن. براساس قانون، وزارت بهداشت متولی اصلی اعلام این آمارهاست. با این حال مسوولان این وزارتخانه سال‌هاست با ارایه دلایلی آمارها را منتشر نمی‌كنند.

سلامت نیوز: آمار دقیق مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا منتشر نمی‌شود. مدت‌هاست پیرامون این بحث دو جبهه مخالف تشكیل شده است؛ یك جبهه بر لزوم انتشار آمارها تاكید می‌كند و جبهه دیگر بر عدم نیاز به انتشار عمومی آن. براساس قانون، وزارت بهداشت متولی اصلی اعلام این آمارهاست. با این حال مسوولان این وزارتخانه سال‌هاست با ارایه دلایلی آمارها را منتشر نمی‌كنند. پاییز سال 89 بود كه مرضیه وحیددستجردی در واكنش به اعلام آماری از سوی رییس وقت كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر اینكه آلودگی هوا جان بیش از چهار‌هزار نفر را در ایران گرفته است، گفته بود: «آمار مرگ‌ومیر آلودگی هوا را قبول نداریم.»
او آمار ارایه‌شده درباره آلودگی هوا را آماری «تقریبی» خواند كه براساس پژوهش‌های علمی استوار نشده است.»

 در همین حال در پاییز سال گذشته نیز كاظم ندافی رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در این‌باره گفته بود: این گزارش‌ها به وزارت بهداشت دولت و مجلس شورای اسلامی ارایه ‌می‌شود اما اطلاعات آن محرمانه نیست بلكه كاملا علمی است و برای عموم مردم قابل استفاده نیست به همین دلیل انتشار آن در رسانه‌ها مناسب نیست. ندافی همچنین گفت: «سیاستگذاری‌های صورت گرفته در دولت بر مبنای این مطالعات انجام ‌می‌گیرد.»
با این همه اما تاكنون هیچ آمار دقیقی از تلفات آلودگی منتشر نشده و كسی اطلاع ندارد سالانه چه تعداد از جمعیت تهران به دست آلودگی از این شهر منها و به قبرهای بهشت زهرا(س) اضافه می‌شود. همین وضعیت هم شرایط را برای انتشار آمارهای مبتنی بر حدس و گمان فراهم كرده است؛ نشان به آن نشان كه چندی پیش روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران با استناد به آمارهای ارایه شده از سوی سازمان بهشت‌زهرا(س) تعداد مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در دو ماه از پاییز 90 را 18‌هزار و 606 نفر اعلام كرد؛ این آمار گویای آن است كه در مهر و آبان این سال هر روز ۳۱۰ شهروند تهرانی به مرگ ناگهانی ناشی از آلودگی هوا درگذشته‌اند. در كنار این نیز برخی منابع دیگر آمارهای مختلف و متفاوتی از تلفات آلودگی داده‌اند، اما مسوولان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست (متولی اصلی بحران آلودگی هوا) تاكنون هیچ آماری را تایید نكرده‌اند. روز گذشته و همزمان با دور جدید بروز آلودگی شدید در تهران بار دیگر این بحث به رسانه‌ها كشیده شد، یوسف رشیدی مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه تهران همچنان در شرایط هشدار آلودگی هوا قرار دارد، گفت: «وزارت بهداشت باید آمار مرگ‌ومیر ناشی از سكته‌های قلبی و حملات تنفسی تهران را در این چند روز اخیر اعلام كند.»

وی با اشاره به اینكه در صورت اعلام این آمار متوجه ابعاد فاجعه می‌شویم، گفت: «البته مشكلی كه مردم تهران در این چند روز با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، معضلی است كه بسیاری از مردم شهرهای كشور ماه‌هاست با آن دست به گریبانند.» ندافی رییس مركز سلامت محیط وزارت بهداشت اما در این‌باره بار دیگر گفته است: «بیماری‌ها و مرگ ناشی از آلودگی هوا را تنها به مسوولان اطلاع می‌دهیم.»در این میانه اما باید پرسید آیا مردم حق ندارند از حجم بلایی كه آلودگی هوا بر سرشان می‌آورد آگاه شوند؟ چه فرق می‌كند میان آلودگی هوا و حوادث رانندگی، كه آمار این یكی لحظه به لحظه در رسانه‌ها منعكس می‌شود و آمار آن یكی جزو محرمانه‌هاست.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha